9 copy

البته مشاهدات صورت گرفته از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که حضور نرخ دلار صرافی‌ها در کانال قیمتی 45‌هزار تومانی از تعداد متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای کاسته و فضای بازار را اندکی خلوت کرده است.

به عقیده کارشناسان و با توجه به انگیزه سودجویانه برخی خریداران ارز رسمی، این خلوت شدن بازار را می‌توان شاخصه مثبتی در جهت کاهش نوسانات ارزی دانست.

روز گذشته با وجود افزایشی شدن نرخ ارز صرافی‌ها، قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات آزاد از حرکت خود دست نکشید و رشد نسبتا قابل‌توجهی را به ثبت رساند که به گفته برخی فعالان بازار سخنان ند ‌پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عامل تداوم این روند افزایشی است. پرایس در آخرین اظهارنظر خود در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: در حال حاضر هیچ مذاکره‎ای با ایران برای احیای توافق هسته‎ای وجود ندارد.

 رشد یک و نیم کانالی دلار صرافی‌ها

دیروز چهارشنبه 26 بهمن ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود.

در حالی که با ماندگاری نرخ دلار صرافی‌ها در سطوح قیمتی کانال 43‌هزار تومانی و افزایش نرخ این ارز در بازار آزاد، شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی یا همان رانت ارزی در حال بزرگ شدن بود، روز گذشته بانک مرکزی نرخ دلار صرافی‌ها را حدود یک‌هزار و 600تومان نسبت به نرخ روز سه‌شنبه افزایش داد تا هر برگ از این اسکناس آمریکایی به‌صورت رسمی 45‌هزار و 19تومان معامله شود. اما در این میان قیمت ارز مذکور در معاملات غیر‌رسمی نیز به روند افزایشی خود پایان نداد و با حدود 850تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در واپسین معاملات نقدی روز گذشته به 46‌هزار و 670 تومان رسید.

به عقیده فعالان ارزی بازار تهران سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را می‌توان عامل مهمی در جهت تقویت انتظارات افزایشی بازار دانست.

ند پرایس روز گذشته در تازه‌ترین اظهارنظر برجامی خود از نبود برنامه مذاکراتی با ایران در حال حاضر سخن گفت. اما در مجموع به عقیده عده‌ای از تحلیلگران ارزی به‌رغم افزایش چشمگیر نرخ دلار آزاد، کاهش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی ناشی از افزایش نرخ دلار صرافی‌ها در بازار روز گذشته را می‌توان سیگنال مثبتی در جهت کنترل نوسانات ارزی دانست.

از دیگر مسائل قابل‌توجه بازار ارز تهران در روز چهارشنبه می‌توان به خبر عرضه 100میلیون یورو در سامانه نیما از محل منابع ارزی موجود در کشور عراق اشاره کرد.

روز گذشته بانک مرکزی در مطلبی از تامین منابع ارزی سامانه نیما از منابع موجود در کشور عراق خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نهاد بازارساز علاوه بر فروش بالغ بر 300 میلیون یورو ارز از محل منابع موجود کشورمان در عراق طی روزهای گذشته در سامانه نیما، در روز جاری نیز به میزان 100 میلیون یورو از این محل عرضه شد.

 تغییر کانال سکه طرح جدید

با افزایشی شدن نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی قیمت سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد. بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در معاملات بازار تهران می‌توان دریافت که نرخ دلار غیر‌رسمی تاثیر قابل‌توجهی بر روند نرخ سکه طلا دارد. روز گذشته نیز با افزایش حدود 8 پله‌ای قیمت دلار آزاد، نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی حدود 750‌هزار تومان افزایش یافت و به 26 میلیون و 200‌هزارتومان رسید.