ارزش معاملات

بررسی ارزش معاملات بازار مشتقه در روز گذشته نشان می‌دهد که مقدار این آمار به عدد ۲۴‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون‌تومان رسید. از این مقدار ارزش معاملات در حدود ۲۴‌میلیارد و ۳۷۷‌میلیون‌تومان برای اختیار‌های خرید و معادل ۱۱۴‌میلیون‌تومان ارزش معاملات اختیار فروش بود. با توجه به میانگین‌های ۶۰ روزه، ۳۰ روزه و ۷روزه که هر‌کدام به ترتیب‌برابر با ۵۱‌میلیارد و ۸۳۴‌میلیون ‌تومان، ۶۴‌میلیارد و ۶۸۰‌میلیون‌ تومان و ۳۲‌میلیارد و ۸۹۴‌میلیون‌تومان بودند، می‌توان افتی در حدود ۸/ ۵۲‌درصد، ۱/ ۶۲‌درصد و ۵/ ۲۵‌درصد را مشاهده کرد. درمیان نماد‌های اختیار خرید ۵‌نماد ضفلا۷۰۲۳۱، ضستا۶۰۰۴۱، ضفلا۷۰۲۷۱، ضشنا۲۰۲۶۱ و ضصاد۱۱۲۴۱ بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

هر‌کدام از این قرارداد‌ها ارزش معاملاتی ‌برابر با ۴‌میلیارد و ۱۳۶‌میلیون‌تومان، ۳‌میلیارد و ۳۷۴‌میلیارد ‌تومان، ۲‌میلیارد و ۴۰‌میلیون‌تومان، یک‌‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون‌تومان و یک‌‌میلیارد و ۴۷۰‌میلیون‌تومان را تجربه کردند. همچنین در بین قرارداد‌های اختیار فروش نیز ۵ نماد طستا۶۰۰۶۱، طستا۲۰۱۲۱، طهای۳۰۰۶۱، طشنا۱۱۰۶۱ و طهرم۱۲۰۵۱ بیشتر از دیگر نماد‌های اختیار فروش از رونق برخوردار شدند و ارزش معاملاتی معادل ۷۴‌میلیون ‌تومان، ۱۵‌میلیون‌ تومان، ۱۴‌میلیون ‌تومان، ۶‌میلیون‌تومان و ۳‌میلیون‌تومان را به‌ثبت رساندند.

حجم معاملات

مقدار این آمار در بازار روز گذشته به عدد یک‌‌میلیون و ۵۷۵‌هزار عدد قرارداد مشتقه رسید. از این مقدار حجم معاملات بیش از یک‌‌میلیون و ۵۶۶‌هزار عدد برای قرارداد‌های اختیار خرید و در حدود ۸‌هزار و ۷۱۵ عدد بود. با توجه به میانگین‌های ۶۰ روز، ۳۰‌روزه و ۷‌روزه حجم معاملات که به ترتیب ‌برابر با ۲‌میلیون و ۵۸۱‌هزار عدد قرارداد، ۳‌میلیون و ۳۱‌هزار عدد قرارداد و ۲‌میلیون و ۹۰۸‌هزار عدد قرارداد مشتقه بودند، می‌توان افتی در حدود ۳۹‌درصد، ۴۸‌درصد و ۸/ ۴۵‌درصد را شاهد بود.

 در بخش اختیار‌های خرید ۵‌نماد «ضستا۱۲۰۵۱»، «ضشنا۱۱۰۶۱»، «ضخاو۱۲۰۷۱»، «ضستا۶۰۰۴۱» و «ضستا۱۲۰۶۱» بیشتر از دیگر نماد‌ها حجم داشتند که برای هر کدام معادل ۳۵۴‌هزار عدد، ۱۹۴‌هزار عدد، ۱۶۶‌هزار عدد، ۱۳۵‌هزار عدد و ۱۳۲‌هزار عدد بود. در این میان از بین نماد‌های اختیار فروش ۵ نماد «طستا۶۰۰۶۱»، «طستا۲۰۱۲۱»، «طشنا۱۱۰۶۱»، «طهای۳۰۰۶۱» و «طهرم۱۲۰۵۱» از بیشترین حجم معاملات برخوردار شدند که به‌ترتیب ‌برابر با ۳‌هزار و ۸۴۰ عدد، ۳‌هزار و ۲۰ عدد،‌ هزار و ۵۱۱ عدد، ۲۰۲ عدد و ۶۰ عدد بود.  یکی دیگر از آمار‌های معاملاتی توان مالی افراد است که در روز گذشته ‌برابر با ۸‌میلیون و ۴۹۲‌هزار‌تومان‌  بود که نسبت به آمار‌های گذشته رشد چشمگیری دارد. این آمار بیانگر سرانه معاملات است و می‌تواند به تحلیلگران دید خوبی از مقدار پول افراد فعال در بازار مشتقه بدهد.

مقدار توان مالی افراد در میانگین‌های ۶۰ روزه، ۳۰‌روزه و ۷‌روزه ‌برابر با ۴‌میلیون و ۲۲۳‌هزار‌تومان، ۴‌میلیون و ۷۰۱‌هزار‌تومان و ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌تومان بود؛ بنابراین می‌توان رشدی معادل ۱۰۱‌درصد، ۸۰‌درصد و ۲۰۳‌درصد را در مقایسه توان مالی فعالان در روز گذشته با این میانگین‌های تاریخی مشاهده کرد. درمیان نماد‌های اختیار خرید بیشترین توان مالی مربوط به ۵‌نماد «ضفلا۷۰۲۳۱»، «ضفلا۷۰۲۷۱»، «ضهرم۷۰۰۸۱»، «ضملی۳۰۲۰۱» و «ضملی۳۰۲۲۱» با توان مالی ۲۵۸‌میلیون ‌تومان، ۱۷۰‌میلیون‌ تومان، ۱۳۰‌میلیون ‌تومان، ۹۱‌میلیون‌ تومان و ۵۲‌میلیون‌تومان بود. همچنین در سمت قرارداد‌های اختیار فروش ۵‌نماد «طهای۳۰۰۶۱»، «طستا۲۰۱۲۱»، «طستا۶۰۰۶۱»، «طهرم۱۲۰۵۱» و «طشنا۱۱۰۶۱» بیشترین توان مالی را دربر داشتند که هر‌کدام ‌برابر با ۵/ ۳میلیون ‌تومان، ۳‌میلیون‌تومان، ۲‌میلیون‌تومان، یک‌میلیون‌تومان و ۲۳۴‌هزار‌تومان بود.