2 copy

در همین راستا باید به نظر برخی از تحلیل‌گران در این خصوص اشاره کرد. آنها بر این باورند که رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو پایدار نخواهد بود و به اقتصاد این بخش با داده‌های مطلوب‌تری در صحنه حاضر خواهد شد. علاوه بر کاهش فعالیت‌های اقتصادی در ماه اخیر، اداره آمار آلمان در روزهای اخیر اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی این منطقه در سه ماهه چهارم در سال 2022 نیز در باتلاق رکود گرفتار شده است. شرایط نامطلوب اقتصاد این کشور را باید به جنگ با اوکراین و چالش‌های هزینه انرژی و مواد خوراکی و در نتیجه آن افزایش تورم تعبیر کرد. با توجه به عوامل مذکور و اتفاقات اخیر در قاره سبز، روزنامه هامبورگر ابند بلات آلمان در این باره افزود که جنگ اوکراین رشد اقتصادی در آلمان را کُند کرد. از جمله این عوامل باید به بحران انرژی، تورم و کمبود کارگران ماهر که جنگی علیه اقتصاد است، اشاره کرد. از این رو اقتصاد آلمان طبق گزارشی که در اواسط ماه ژانویه منتشر کرده بود نشان داد که فعالیت‌های اقتصادی این منطقه با رشد کمتری معادل 9/ 1 درصد رشد کرده است.

بر این اساس گروهی از اقتصاددانان این کشور افزودند که وضعیت آلمان در لبه وقوع رکودی شدید‌تر است و باید راهی برای گریز از این وضعیت یافت. آنها بر این باورند که افزایش هزینه در بخش گاز، برق، مواد خام و... مشکلات اصلی تورم و داده‌های نامطلوب این بخش است و سرمایه‌گذاری در این بخش را نیز کاهش داده است. از این‌رو خانوارها نیز زیر فشار تورمی، تقاضا‌های خود را کاهش دادند. به دنبال این موضوع سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا مهم‌ترین چالش پیش‌روی قاره سبز را کاهش تورم تا سطح 2 درصدی تا اواخر سال 2023 می‌دانند. از این رو کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا افزود که برای دستیابی به اهداف خود در اقتصاد، باید از سیاست‌های پولی انقباضی بهره گرفت و آن را در سال اخیر (2023) به صورت ثابت و متوالی افزایش داد.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به سخنان لاگارد در خصوص‌ افزایش نرخ بهره، تورم آلمان با توجه به عوامل مذکور به عنوان محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو، به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد. علاوه بر عوامل مذکور باید به تقویت ارز این منطقه در مقابل دلار نیز اشاره کرد. با توجه به افت شاخص دلار جهانی در روزهای اخیر که از واکنش منفی این ارز آمریکایی به کاهش سرعت نرخ بهره ناشی می‌شود، یورو از فرصت استفاده کرده و با نرخ 08/ 1 واحد در برابر دلار معامله می‌شود که با افزایش نرخ بهره، این ارز بیش از پیش تقویت خواهد شد.