بازگشت «ین»  از کف 2022

روند صعودی ین

در حالی که سال ۲۰۲۲ برای ین، سال شکستن رکورد رسیدن به پایین‌ترین سطح ارزش طی ۲۴ سال اخیر بود، پول ملی ژاپن نخستین روز معاملات سال جدید میلادی را با افزایش به پایان برد و سیگنال‌هایی را برای مسیر احتمالی‌اش در این سال جدید صادر کرد. بر این اساس در معاملات اولیه توکیو، واحد پول ژاپن ۳/ ۰ درصد افزایش را در مقابل دلار ثبت کرد تا نرخ برابری دلار به ین به سطح ۷۷/ ۱۳۰ برسد. این نرخ برابری نزدیک به سطحی است که در ماه اوت به ثبت رسیده بود و به نوعی بازگشت ین از سقوط تاریخی خود به شمار می‌رود. در واقع به نظر می‌رسد پس از یک دوره نزولی، ین در مقابل دلار روندی صعودی به خود گرفته است.

چرا روند معکوس شد؟

کارشناسان تغییر روند ین در مقابل دلار را متاثر از دو عامل مهم می‌دانند. نخستین علت این موضوع به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو باز می‌گردد. یکی از دلایل اصلی تقویت دلار در مقابل ین، سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو بود که با تسهیل آن این عامل تضعیف شده است. دومین دلیل اظهارات و اقدامات مسوولان بانک مرکزی ژاپن است که از قصد این نهاد برای اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌تر حکایت دارد. این نهاد در هفته‌های اخیر با ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره سیاستی، نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ساله دولتی را افزایش داد.

پارادوکس بهره در ژاپن

اقتصاد ژاپن پیش از وقوع موج تورمی پساکرونا در اقتصاد جهان به‌طور مداوم در حال مبارزه با رکود بود. وقوع موج تورمی و افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا ایجاب می‌کرد بانک مرکزی ژاپن با افزایش نرخ بهره از تضعیف ین و افزایش سطح تورم جلوگیری کند، اما آثار رکودی این اقدام مانع از اتخاذ این تصمیم شد؛ تعللی که بهای آن را ارزش ین پرداخت کرد.