Untitled-2 copy

به موجب این موضوع شاخص دلار جهانی روز گذشته را با افت 6/ 0 درصدی در کف کانال 104 واحدی، در بازه منفی آغاز کرد که تب و تاب بازار طلا و رمزارزها را نیز به دنبال داشت. اثر کاهشی شاخص دلار در تقویت سایر ارزهای جهانی در برابر ارز آمریکا قابل مشاهده است. طبق بررسی‌های انجام شده یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوئیس روز گذشته از دلار پیشی گرفتند. مشاهدات حاکی از آن است که گرچه اتخاذ رشد 5/ 0 واحد درصدی سیاست‌های پولی در اروپا و آمریکا به‌طور همزمان رخ داده است، اما کوتاهی گام‌های فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره در ماه اخیر سبب تقلیل ارزش شاخص دلار و بهانه‌ای برای سبقت یورو از دلار در روزهای اخیر شد. اکنون با توجه به عوامل مذکور باید گفت که اروپا در جایگاه اقتصادی برتری نسبت به سایر مناطق دارد.

 واکنش بازارها به مسیر کاهشی دلار جهانی

تحولات بازارهای آمریکا نشان می‌دهد که با افزایش 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره و تداوم سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو و ثبت سقف 5/ 4درصدی نرخ بهره در 13 سال اخیر، شاخص دلار جهانی بلافاصله با رشد اندکی مواجه شد، اما به سبب کاهش سرعت نرخ بهره نسبت به ماه‌های پیشین، با شروع هفته معاملاتی جدید به کانال 103 واحدی تنزل یافت، اما پس از ساعاتی از روز بار دیگر حمایت 104 واحدی را به دست آورد. اکنون شاخص ارز آمریکایی در کف کانال 104 واحدی قرار دارد. در مقابل، طلا واکنش مثبت خود را با صعود به حوالی کانال 1800 دلار اعلام کرد و میانه روز گذشته قیمت 1795 دلار را در بازار به ثبت رساند.

در این میان بازارهای پرریسک از جمله بیت‌کوین و اتریوم نیز در حال حاضر در حال نوسان در کانال‌های سابق خود هستند. بر این اساس بیت‌کوین در ساعت 16 روز دوشنبه با قیمت 16 هزار و 739 دلار و اتریوم نیز با قیمت 1184هزار دلار در بازار معامله شدند. در این میان علاوه بر عملکرد مثبت فدرال رزرو، باید به گام مثبت لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در افزایش 5/ 0واحد درصدی نرخ بهره اشاره کرد. با افزایش نرخ بهره در قاره سبز، ارز اروپا بیش از پیش تقویت شد و از دلار سبقت گرفت. طبق این موضوع هر یورو 06/ 1 واحد در برابر دلار معامله می‌شد. پس از اقدامات موثر نرخ بهره بانک‌های مرکزی در سطح جهان، مقامات پولی ژاپن نیز بر این باورند که برای تورم 2درصدی در این منطقه باید از عملکرد ‌لاگارد‌ و ‌جرمی پاول‌ در خصوص اتخاذ سیاست‌های پولی در موقعیت زمانی مناسب بهره گیرند. بر این اساس پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی ژاپن در نشست بعدی خود در هفته‌های آتی، نرخ بهره را افزایش خواهد داد. از این رو ارز ژاپن با توجه به روند نزولی شاخص دلار و همچنین در واکنش به افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی، روز گذشته در برابر دلار تقویت شد.