Untitled-2 copy

رونق بازارهای جهانی

وضعیت بازارهای جهانی با شروع هفته معاملاتی جدید در روز گذشته نشان داد که شاخص دلار همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و در ساعت 15 به وقت تهران رقم 5/ 104 واحد را در بازار به ثبت رساند؛ زیرا بانک مرکزی آمریکا در اتخاذ افزایش 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره در جلسه بعدی خود در چهاردهم دسامبر مصمم است. در این میان بازارهای ریسکی و طلا واکنش مثبت خود به تداوم سیاست‌های انقباضی را با رشد 8/ 3 درصدی خود در آغاز هفته جدید معاملاتی نشان دادند. بر این اساس طلا توانست با رشد 8/ 3 درصدی حمایت کانال 1800 دلاری را به دست آورد و این موضوع سبب شد این فلز گران‌بها پس از حدود 4 ماه بار دیگر با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود. آمارها نشان می‌دهد که فلز زرد پس از نوسانات شاخص دلار در کانال 104 واحدی اندکی کاهش یافته است و در بالاترین سطح کانال 1700 دلاری قرار گرفته است.

با این حال طلا در ساعت مذکور قیمت 1795 دلار را در بازار به ثبت رساند. همچنین بازار محبوب سرمایه‌گذاران از جمله بیت‌کوین و اتریوم نیز روند معاملاتی روز گذشته را به ترتیب با رشد 8/ 3درصدی و 5/ 5درصدی در محدوده مثبت آغاز کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود ورشکستگی FTX و همچنین کاهش ارزش پروژه‌های کریپتو، رهبر بازارهای ریسکی و همچنین اتریوم نیز به عنوان دومین ارز دیجیتال مهم در سطح جهان، بازخورد مثبتی در برابر ریزش دلار جهانی نشان دادند. عوامل مذکور در نهایت سبب شد در ساعت مذکور بیت‌کوین با قیمت 17 هزار و 300 دلار در میان معامله‌گران مبادله شود و اتریوم نیز برای ساعاتی از روز حمایت کانال 1300 دلاری را کسب کند. علاوه بر بازارهای جهانی، شیب نزولی شاخص دلار سبب شد یورو با رشد 6/ 2 درصدی از دلار پیشی بگیرد و به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر برسد. 

برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که سیگنال‌های منفی شاخص دلار در نهایت در 14دسامبر به پایان خواهد رسید؛ زیرا واکنش تند و منفی این ارز آمریکایی به کاهش سرعت نرخ بهره بوده است و با افزایش 5/ 0 واحد درصدی نرخ سیاستی توسط فدرال رزرو در 14 دسامبر، دلار جهانی تقویت شده و در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. اما روند معاملاتی طلا و بیت‌کوین چه خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به پیش‌بینی‌ها، طلا و بیت‌کوین به صعود شاخص دلار واکنش نشان خواهند داد و در مسیر نزولی قرار خواهند گرفت.