پرویز خوش‌‌کلام خسروشاهی با بیان اینکه سهم دولت از بازار بیمه ۲۵درصد و ۷۵درصد بقیه در اختیار فعالان بخش خصوصی این صنعت است، افزود: از آنجا که در اقتصاد همه ذی‌نفعان حق انتخاب دارند در بازار بیمه نیز که بخشی از این مقوله است بیمه‌گذاران برای دریافت خدمات دست به انتخاب خود براساس قیمت و کیفیت می‌زنند. خوش‌کلام خسروشاهی با تاکید بر نقش نظارتی بیمه مرکزی اضافه کرد: بیمه مرکزی باتوجه به نقش نظارتی خویش موظف است بر اجرای حقوقی که در بیمه‌‌نامه آمده است، نظارت کند و مراقب باشد شرکت‌های بیمه‌‌ای به تعهدات خود در برابر ذی‌نفعان عمل کنند.

او با تقسیم‌‌بندی سیر پیشرفت صنعت بیمه به سه مرحله تصریح کرد: مرحله اول، عملیات بیمه‌گری با استفاده از یک سامانه و سیستم خاص در شرکت‌های بیمه بود و در مرحله دوم، صدور بیمه‌نامه‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات بود که در حال انجام شدن است. مشاور رئیس کل بیمه مرکزی درباره مرحله سوم یادآور شد: مرحله سوم که هنوز محسوس نیست و شرکت‌های بیمه در حال ورود به آن هستند، ظهور شرکت‌های بیمه تمام‌دیجیتال است که در حال حاضر مجوز یک شرکت بیمه‌‌ای تمام‌دیجیتال صادر شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. او با اشاره به نقش پژوهشکده صنعت بیمه در پُرکردن شکاف دیجیتال صنعت بیمه گفت: این مرکز، مطالعات گسترده‌‌ای از وضع موجود این صنعت انجام داده و داده‌های آن استحصال شده و زمینه برای تحول دیجیتالی در صنعت فراهم است.

خوش‌کلام خسروشاهی، الکترونیکی شدن کارهای بیمه‌‌ای و ورود استارت‌آپ‌‌ها را به آن که در بخش فروش بیمه‌نامه‌ها فعال شده‌‌اند، نقطه عطفی در این صنعت برشمرد و ادامه داد: در اقتصاد نباید ثبات مالی به هم بریزد و این دوران، دوره گذار صنعت بیمه از نظام الکترونیکی به دوران دیجیتال است که باید از آن مراقبت و با حفظ منافع همه ذی‌نفعان به دوران جدید ورود کرد. مشاور رئیس کل بیمه مرکزی درباره اقدامات انجام‌شده درباره بیمه شخص ثالث عنوان کرد: سامانه سنهاب بیمه مرکزی اطلاعات رانندگان را درراستای بیمه شخص ثالث جمع‌‌آوری می‌کند و براساس این داده‌ها به راننده نمره ریسک می‌دهد؛ اما این ابزار هنوز برای دیگر رشته‌های بیمه‌‌ای برای جمع‌‎آوری اطلاعات ایجاد نشده است.

او با بیان اینکه صنعت بیمه در دنیا دارای شاخص‌هایی است که براساس آن اندازه‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد که با استفاده از این شاخص‌‌ها می‌توانیم شرکت‌های بیمه‌‌ای را درجه‌‌بندی کنیم که این مهم هنوز در ایران اجرایی نشده است. کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در زیست‌بوم دبجیتال روز دوشنبه ۲۸آذرماه۱۴۰۱ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.