7

همچنین او افزود: «کاهش سرعت سیاست‌های انقباضی در نشست بعدی فدرال رزرو در 14 دسامبر، فرصتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا با بررسی اثر افزایش نرخ بهره در کاهش تورم، از شدت نگرانی خود بکاهند و با سیاستگذاران این نهاد در افزایش سیاست‌های انقباضی در دستیابی و ثبت تورم 2 درصدی، هم‌نظر شوند.» البته در این میان باید به این موضوع اشاره کرد که رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود در نشست جکسون هول از افزایش نرخ بهره تا 75/ 4 درصد خبر داده بود و اکنون عملکرد حاکی از آن است که این کاهش در برنامه سیاستگذاران قرار داشت و نمی‌توان این کاهش در افزایش نرخ بهره را عقب‌نشینی فدرال رزرو دانست. به دنبال این موضوع برخی تحلیلگران بر این باورند که سرعت افزایش نرخ بهره نباید کاهش ‌یابد. عوامل مذکور در نهایت واکنش بازارهای جهانی از جمله طلا و بازار رمزارزها را به دنبال داشت. از جمله دیگر نشانه‌های رکود در این کشور باید به کاهش شاخص مدیران خرید در آمریکا اشاره کرد. طبق بررسی‌های به عمل آمده، به دلیل کاهش سفارش‌ها در پی افزایش هزینه‌های ناشی از تورم و همچنین افزایش نرخ بیکاری در ماه اخیر، شاخص PMI به زیر 50 واحد سقوط کرد. آمار‌ها حاکی از آن است که شاخص مدیران خرید در این منطقه از 4/ 50 واحد در ماه اکتبر به 6/ 47 واحد در ماه اخیر رسید و در کف دوساله خود قرار گرفت.

 افت شاخص دلار

به دنبال اتفاقات اخیر در بازارهای آمریکا، بانک مرکزی این کشور در چهارشنبه هفته گذشته برنامه خود را در خصوص بهره‌گیری از سلاح ضد تورمی در ماه‌های آتی اعلام کرد. بر اساس سخنان اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو، نرخ بهره در ماه دسامبر 5/ 0 واحد درصد پس از چهار نرخ 75/ 0 واحد درصدی در ماه‌های اخیر افزایش خواهد یافت. رئیس فدرال رزرو، جرمی پاول‌ نیز با توجه به نظر بیشتر سیاستگذاران مبنی بر کاهش سرعت نرخ بهره به دلیل رکود در بازار طلا و تنفس بازار رمزارز پس از ورشکستگی صرافی FTX موافقت کرد و افزود: «با توجه به نظرات قابل توجهی از سوی سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران مبنی بر رکودهای ناشی از افزایش نرخ بهره، پس از چهار افزایش 75/ 0 واحد درصدی در ماه‌های اخیر قصد داریم نرخ بهره را در ماه دسامبر 5/ 0 واحد درصد افزایش دهیم.» برخی از تحلیل‌گران معتقدند که سخنرانی پاول در خصوص تغییر عملکرد خود در ماه‌های آتی، در ماه‌های گذشته توسط این نهاد برنامه‌ریزی شده بود و به افزایش 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره در ماه دسامبر به معنای عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های انقباضی نخواهد بود. با وجود پیش‌بینی بازارها در کاهش نرخ بهره در ماه دسامبر، شاخص دلار با سخنان رئیس فدرال رزرو در افزایش کمتر از 75/ 0 واحد درصد نرخ بهره، بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت و با افت 1/ 2 درصدی به کانال 105 واحدی سقوط کرد، اما پس از گذشت ساعاتی از روز توانست با رشد اندک خود در پی افزایش 5/ 0 واحد درصدی حمایت 106 واحدی را به دست آورد و در ساعت 16 به وقت تهران رقم 115/ 106 واحد را در بازار به ثبت رساند. در مقابل شیب نزولی شاخص دلار، طلا و همچنین بازار رمزارزها روند صعودی به خود گرفتند. بر این اساس طلا و بیت‌کوین دو بازار محبوب سرمایه‌گذاران به ترتیب با رشد 8/ 0 واحد درصدی و 7/ 5 واحد درصدی رو‌به‌رو شدند. به دنبال این موضوع فلز زرد با رشد خود به میانه کانال 1700 دلار رسید و بیت‌کوین نیز با قیمت 16 هزار و 500 دلار در بازار معامله می‌شود. علاوه بر بازارهای مذکور، شاخص مدیران خرید نیز به پایین‌ترین سطح خود در حدود 2 سال اخیر رسید.

کاهش فعالیت‌های تجاری

گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالیت‌های تجاری آمریکا به دنبال افزایش هزینه‌ها در پی تورم و افزایش 7/ 3 درصدی نرخ بیکاری در ماه اخیر، شاخص مدیران خرید را برای پنجمین ماه متوالی با روند نزولی مواجه کرد و به کف دو ساله رساند. همچنین باید گفت که ریزش 8/ 2 درصدی فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا، از زمان شیوع کرونا بی‌سابقه بوده است.