5

 دلار بار دیگر از یورو سبقت گرفت

 شاخص دلار آمریکایی که به دنبال افزایش احتمالی سیاست‌های فدرال رزرو برای درمان تورم در روز‌های اخیر افزایش یافته بود، در ساعات پایانی بازارها، رقم 200/ 113 واحد را به ثبت رساند و بر این اساس توانست بازارهای اروپایی را بار دیگر با تضعیف یورو به رکود نزدیک کند. بر این اساس باید گفت که با افزایش تورم هسته آمریکا (تورم بدون احتساب انرژی و مواد خوراکی) به سطح 6/ 6 درصدی و ثبت رکورد 40 ساله، مقامات فدرال رزرو به افزایش دوباره نرخ بهره تشویق شدند. البته در این میان باید به آخرین سخنرانی رئیس فدرال رزرو مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی تا 7/ 4 درصد نیز اشاره کرد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با استناد به دو عامل: تداوم سیاست‌های انقباضی تا 7/ 4 درصد و همچنین افزایش تورم هسته در ماه اخیر، حرکت بعدی فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره کاملا مشهود است. این نهاد در نشست بعدی خود نرخ‌های سیاستی را تا یک درصد افزایش خواهد داد. اما تا قبل از برگزاری جلسه بانک مرکزی، بازارهای جهانی به افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو واکنش منفی نشان دادند؛ زیرا با افزایش نرخ بهره، شاخص دلار بار دیگر تقویت شد و به کانال 113 واحدی هدایت شد و این امر به تضعیف بازارهای جهانی ختم شد. همچنین با تقویت شاخص ارز آمریکایی، نرخ برابری یورو در برابر دلار نیز با افت یک درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی بازارها به 971/ 0واحد رسید. علاوه بر این موضوع بازارهای جهانی نیز روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشتند.

 نوسانات بازارهای جهانی

افزایش شاخص دلار علاوه بر تضعیف یوروی اروپا، بازارهای جهانی از جمله طلا را نیز قربانی خود کرد. بر این اساس باید گفت که فلز زرد که بعد از هر بار نشست فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره، با روند نزولی مواجه می‌شد در نهایت در ماه اخیر حمایت 1700 دلاری خود را از دست داد و در حال نزدیک شدن به کف کانال 1600دلار است. این فلز درخشان آخرین ساعات پایانی خود را در قیمت 1643 دلار به‌پایان رساند. پیش‌بینی می‌شود که با بازگشایی بازارها، طلا به روند نزولی خود همچنان ادامه خواهد داد. به‌دنبال این موضوع باید به روند معاملاتی بیت‌کوین در روز‌های اخیر و همچنین در روز‌های آتی نیز اشاره کرد.

 مسیر معاملاتی بیت‌کوین

با افت احتمالی بیش از پیش بازار طلا، نوسانات شاخص دلار و همچنین هجوم سرمایه‌گذاران این دو بخش به بازاری نسبتا امن برای سرمایه‌گذاری، بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین رمز‌ارز جهان در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. لیدر بازارهای ریسکی در لحظه انتشار گزارش تورم به کانال 18 هزار دلار سقوط کرد، اما پس از ساعاتی از روز با توجه به عوامل مذکور به جایگاه سابق خود بازگشت و در ساعت 15 به وقت تهران با 19 هزار و 137 دلار معامله می‌شود. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با تداوم شرایط بازار، این رمز‌ارز کانال 20 هزار دلاری را فتح خواهد کرد.