اروپا در لبه پرتگاه اقتصادی

البته علاوه بر یورو سایر ارزهای جهانی نیز در مقابل دلار با روند نزولی مواجه شدند. علاوه بر کاهش ارزش یورو در اروپا که اقتصاد این منطقه را ضعیف کرده، باید به ضربه ناشی از توقف صادرات گاز روسیه به این منطقه نیز اشاره کرد. بحران انرژی در اروپا که ناشی از توقف عرضه گاز توسط روسیه است، توانست برای دومین بار در ماه جاری به اقتصاد منطقه یورو ضربه وارد کند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به شرایط موجود در بازارهای اروپایی، اعمال سیاست‌های انقباضی تهاجمی از سوی بانک مرکزی اروپا هم در حال حاضر نمی‌تواند بهبودی در وضعیت منطقه یورو ایجاد کند. عامل دیگری که در شکست اقتصاد اروپا نقش مهمی را ایفا کرده، سقوط بازارهای سهام اروپایی در روزهای اخیر است. در میان این بحبوحه، مساله‌ای که ذهن سیاستگذاران را به خود مشغول کرده، این موضوع است که با چه عملکردی می‌توانند اقتصاد اروپا را از دام تورم و رکود نجات دهند؟

افت سایر ارزهای جهانی در مقابل دلار

 بحث داغ روزهای اخیر را تقویت تاریخی دلار به خود اختصاص داده است. این موضوع علاوه بر کاهش ارزش یورو به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته، سبب شد تا پوند انگلیس نیز پایین‌ترین نرخ خود را در ۳۷ سال گذشته تجربه کند. قیمت هر پوند انگلیس‌ با ۱۵۷/ ۱ در برابر دلار معامله می‌شود. یکه‌تازی دلار در بازارهای جهانی توانسته علاوه بر یوروی اروپا و پوند انگلیس، ارزش ین ژاپن را نیز دگرگون سازد. این امر سبب شده تا ین کاهش بی‌سابقه‌ای را در ۲۴ سال اخیر به ثبت رساند. در این میان برخی از تحلیل‌گران دلیل این امر را ناشی از سیاست تهاجمی فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره و اعمال سختگیرانه بانک مرکزی ژاپن در کاهش نرخ بهره می‌دانند. بر این اساس ارزش هر صد ین با نرخ ۷۰۴/ ۰ در مقابل دلار نشان داده شده است.

چشم‌انداز اقتصاد قاره سبز

در روزهای اخیر علاوه بر تقویت دلار که سبب تضعیف اقتصاد یورو شده، باید به توقف واردات گاز روسیه نیز اشاره کرد. برخی از تحلیل‌گران منطقه اروپا بر این باورند که روسیه با توقف صادرات گاز به این منطقه قصد واردکردن ضربه نهایی به اقتصاد اروپا را داشته است. این موضوع تاثیر جدی بر اقتصاد این ناحیه داشته است؛ توقف صادرات گاز سبب افزایش قیمت گاز در منطقه یورو شده است. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که بحران انرژی اروپا که در پی افزایش قیمت گاز به وجود آمده، سبب افزایش تورم اروپا در ماه آینده شود. در این میان باید به برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در پنج‌شنبه هفته جاری نیز اشاره کرد. اما این موضوع را نیز باید یاد‌آور شد که احتمال کمی وجود دارد تا با اعمال سختگیرانه سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی اروپا، بهبودی در شرایط اقتصادی این منطقه پدید آید.