او با اشاره به نام‌گذاری سال۱۴۰۱ به‌عنوان سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین ادامه داد: باید راهکارهای اجرایی شعار سال را هم در قانون و هم در مقررات دستگاه‌های اجرایی ببینیم. رئیس سازمان بازرسی از شرایط تحریم به‌عنوان فرصتی برای اعتماد به داشته‌های خود و اعطای فرصت به جوانان برای ورود به میدان نوآوری یاد کرد. خدائیان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: شعار سال نباید فقط در مقام صحبت و سخنرانی مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید در عمل به منصه ظهور و بروز برسد و اجرا شود. این مسوول عالی قوه قضائیه با اشاره به قوانین خوب موجود در حوزه حمایت از تولید، کالای ایرانی و تولید دانش‌بنیان تصریح کرد: اگر همین قوانین به خوبی اجرا و دستگاه‌های اجرایی به تکالیفشان در این قوانین عمل کنند، مشکلاتی که امروز از سوی برخی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این نمایشگاه، مطرح شد، نباید وجود داشته باشد.

او تاکید کرد: در قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان برای اکثر دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از جمله بانک‌‌ها، تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و... وظیفه تعریف شده است و نهادهای نظارتی باید بر عملکرد این دستگاه‌ها نظارت کنند. خدائیان با بیان اینکه تبصره ۱۸ قانون بودجه فرصت مناسبی است که باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در حال حاضر اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند که باید از این فرصت قانونی استفاده شود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از سختگیری بانک‌‌ها در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان به طرح این سوال که چرا بانک‌‌ها در مواردی که نباید سختگیری کنند، سختگیری می‌‌کنند و در جایی که باید سختگیری کنند به این موضوع توجه نمی‌‌کنند، پرداخت و تاکید کرد: ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان هست که می‌‌تواند به تولید و اشتغال کمک کند، نه دادن تسهیلات به کارهایی که بیشتر جنبه واسطه دارد و نقشی در حوزه تولید ایفا نمی‌‌کند.

او با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و نیاز به کمک دارند، پیرامون بحث وثیقه‌ها تصریح کرد: موضوع وثیقه شرکت‌های دانش‌بنیان باید مدنظر قانون‌گذار قرار گیرد؛ چراکه سرمایه این شرکت‌ها دانش و مالکیت معنوی آنهاست و این مالکیت معنوی باید ارزش‌ گذاری و به‌عنوان وثیقه استفاده شود که لازم است موضوع در دستور کار کمیسیون‌‌های مجلس قرار گیرد. خدائیان بیان کرد: در قوانین ستادهایی از جمله ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است که باید دستگاه‌ها به میدان بیایند و در راستای رفع مشکلات این شرکت‌ها قدم بردارند.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به اقدام دستگاه قضایی در ایجاد شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان در شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: ستادهای اقتصاد مقاومتی هم در مرکز و دادگستری استان‌ها مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را رسیدگی می‌‌کنند و این شرکت‌ها می‌‌توانند مسائل خود را به ستادهای اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه منعکس کنند. او عزم راسخ سازمان بازرسی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری سازمان بازرسی و همچنین کارگروه حمایت از تولید دانش‌بنیان و صیانت از نخبگان که همزمان با نام‌گذاری شعار سال راه‌اندازی شد، با جدیت موضوعات مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی را بررسی می‌‌کند.