به گزارش دنیای اقتصاد مجتبی کاروان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و نایب‌ رئیس کمیسیون مسوولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان تأمین مالی از طریق بورس و فرابورس را مطالبه جدی فعالان اقتصادی دانست و گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگ‌سازی درباره تأمین مالی از بازارهای سرمایه نسبت به سایر کشورهای جهان ضعیف عمل شده و کشورمان در این زمینه در رتبه پایینی قرار دارد. وی با بیان اینکه در کشورمان تأمین مالی از طریق بازار پول متداول‌تر است، ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته نیمی از تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود؛ بنابراین از شرکت فرابورس ایران تقاضا داریم این فرآیند را تسهیل کند که البته نسبت به گذشته بهبود یافته است. کاروان بر تقویت اطلاع‌رسانی در این زمینه تأکید کرد و گفت: برای تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه بهتر است شرکت‌ها بر اساس رتبه‌ای که در نظام رتبه‌سنجی کسب می‌کنند الزامی به ارائه تضمین بانکی نداشته باشند تا به سمت بازار پول سوق پیدا نکنند. خوشبختانه هم‌اکنون در حوزه پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه شاهد شرایط بهتری هستیم که امیدوارم تداوم یابد چون هیچ بازاری در دنیا شفاف‌تر از بازار سرمایه نیست. باید توجه داشت بازار سرمایه بازار ریسک است اما بازدهی و میزان رشد آن از تمام بازارهای دیگر بیشتر بوده است.

ظرفیت‌های اصفهان در بازار سرمایه

میثم فدایی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران نیز در این نشست خبری اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خاص و پیشرویی در اصفهان فعالیت می‌کنند و این استان از ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های این شرکت‌ها در بازار سرمایه برخوردار است.

وی با اشاره به تلاش شرکت فرابورس برای فعالیت با نگاهی جدید در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین افزود: نباید بازار سرمایه را محدود به شهر و استان تهران بدانیم بلکه بازار سرمایه، بازاری به وسعت ایران است که می‌تواند از ظرفیت تمام استان‌ها بهره ببرد.

فدایی با بیان اینکه بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در مراحل مختلف ابزارهای گوناگونی دارد، ادامه داد: صندوق‌های VC یکی از ابزارهای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله ایده است.

هم‌اکنون بازار سرمایه ۱۴ صندوق VC دارد که با جمع‌آوری منابع مالی از مردم آماده سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها هستند. همچنین این صندوق‌ها با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی آماده تزریق این منابع به شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی اصفهان می‌توانند طرح‌های نیازمند تأمین مالی را به این صندوق‌ها معرفی کنند. کرات فاندینگ دیگر روش تأمین مالی است و هم‌اکنون ۱۴ سکوی تأمین مالی جمعی وجود دارد که آماده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان است.

مدیرعامل شرکت فرابورس با اشاره به انجام ۱۰۲ میلیارد تومان تأمین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در سال جاری نیز تاکنون ۹۵ میلیارد تومان طرح تأمین مالی جمعی تعریف و ۷۵ میلیارد تومان تأمین مالی قطعی برای ۲۴ طرح در سکوهای کرات فاندینگ انجام شده است. جالب اینکه یکی از طرح‌های بزرگ استان اصفهان با جمع‌آوری هشت میلیارد تومان در یکی دو ساعت رکورد سریع‌ترین تأمین مالی را شکست. به نظر می‌رسد با توجه به منابع موجود در استان اصفهان و سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، سکوی تأمین مالی مربوط به طرح‌های این استان می‌تواند موفق باشد.

پنج شرکت دانش‌بنیان در شرف عرضه در بازار سرمایه

فدایی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و پذیرش در بازار سرمایه را دیگر روش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: هم‌اکنون چهار صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی بازار سرمایه از شرکت‌های ورشکسته، شرکت‌هایی که نیازمند تجدید ساختار مالی یا تأمین مالی برای رشد سریع‌تر هستند حمایت می‌کند. هم‌اکنون ۵۴ شرکت دانش‌بنیان در بازار سرمایه و ۱۹ شرکت در فرابورس داریم و پنج شرکت نیز در شرف عرضه در بازار سرمایه داریم و استان اصفهان نیز سهم خوبی از این شرکت‌ها دارد.

وی با اشاره به تعیین مسیر سبز در فرابورس برای تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: می‌توان از ظرفیت شرکت- پروژه نیز برای پذیرش این شرکت‌ها استفاده کرد. در این روش‌ ۵۰ درصد آورده مالی توسط موسسین و ۵۰ درصد آورده توسط سرمایه‌گذاران در بورس تأمین می‌شود.