چین در دوراهی رشد یا قرنطینه عکس: AP

نیویورک‌تایمز معتقد است کاهش رشد اقتصادی چین، شک و تردیدهایی را درباره دوام استراتژی سختگیرانه چین برای از بین بردن کامل کووید-۱۹ ایجاد کرده و این سوال مهم را مطرح کرده است که آیا درمان بیماری بدتر از هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی محدودیت‌هاست؟ اما شی جین‌‌پینگ، رهبر چین در سفر اخیر خود به ووهان، شهری که اولین‌بار در آن همه‌‌گیری شیوع پیدا کرد، گفت: اکنون مقابله با کووید-۱۹ در اولویت دولت چین است. او گفت: به جای اینکه امنیت فیزیکی و سلامت مردم آسیب ببیند، ترجیح ما این است که تاثیر موقتی بر توسعه اقتصادی بگذاریم؛ رهبر چین به لزوم محافظت از افراد مسن و همچنین کودکان در برابر همه‌‌گیری اشاره کرد و به مقامات نسبت به خسته شدن از جنگ دو سال و نیمه علیه کووید هشدار داد.یک ماه پس از لغو قرنطینه شهر شانگهای، موارد جدیدی از ابتلا به کووید در روزهای اخیر در این شهر شناسایی شده است و مقامات را بر آن داشته تا به بسیاری از ۲۵میلیون ساکن این شهر دستور آزمایش کرونا بدهند. استان آنهوئی در شرق چین دو شهرستان را قرنطینه کرد و استان جیانگسو در تلاش است تا شیوع کووید را مهار کند. شیان با ۱۳میلیون نفر جمعیت، مدارس و بسیاری از مشاغل را پس از شعله‌‌ور شدن کووید در این شهر تعطیل کرده است.

کاهش رشد اقتصادی در فصل دوم

به گفته نیویورک‌تایمز دولت چین قرار است اطلاعات مهم اقتصادی سه ماه دوم امسال را روز جمعه منتشر کند؛ طبق نظرسنجی بلومبرگ، اقتصاددانان انتظار دارند که گزارش دولت چین نشان دهد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه دوم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد رشد کرده باشد. این نرخ کاهش بزرگی نسبت به رشد ۸/ ۴درصدی در سه‌‌ماه اول سال است و احتمال دستیابی به هدف رشد ۵/ ۵درصدی دولت را برای تمام سال جاری از دسترس خارج می‌‌کند.یانک ویمین از اقتصاددانی که به دولت چین مشاوره می‌‌دهد، در جلسه‌‌ای با اشاره به اقدامات پیشگیرانه گسترش کووید-۱۹ گفت نااطمینانی مهم‌ترین عامل آسیب زننده به اقتصاد چین است. او همچنین به احتیاط سرمایه‌‌گذاران پس از سرکوب شرکت‌هایی که متهم به سوءاستفاده از تسلط بر بازار، دست انداختن قانون‌گذاران یا توهین به قوانین اخلاقی رسمی هستند، اشاره کرد.رهبر چین از مقامات این کشور خواسته است با شیوع کووید در این کشور مقابله و در عین حال اقتصاد را تقویت کنند. در عمل مقامات با خواسته‌های متفاوت درباره کنترل کووید و بهبود اقتصادی دست‌‌و پنجه نرم می‌‌کنند. فشارهای حاصل از ماه‌ها قبل از برگزاری کنگره حزب کمونیست بر چین تاثیر می‌‌گذارد و موقعیت او را به‌عنوان قدرتمندترین رهبر آن پس از دنگ شیائوپینگ و مائو تسه تونگ تثبیت می‌‌کند. آن زمان رهبر چین تقریبا مطمئن بود که یک دوره پنج‌‌ساله دیگر به‌عنوان رهبر حزب در سمت خود خواهد بود.از طرفی پکن همواره در این دوران تلاش کرده است تا اعتماد کارآفرینان و مصرف‌‌کنندگان را افزایش دهد تا مخارج و سرمایه‌‌گذاری‌‌های خود را ادامه دهند. وو کیانگ، یک مفسر سیاسی مستقل در پکن معتقد است ریشه تنش‌‌ها در مدل حکومتداری رهبر چین است.در دو سال گذشته، بسیاری از مردم چین محدودیت‌‌های کووید را به‌عنوان امری آزاردهنده اما ضروری پذیرفته‌‌اند. اما اکنون به‌نظر می‌‌رسد که کارمندان و کارفرمایان به‌طور فزاینده‌‌ای نسبت به قرنطینه‌ها و بلاتکلیفی‌‌ها صبر خود را از دست می‌‌دهند؛ به‌‌ویژه زمانی که با پرداخت بدهی، اجاره و دستمزد مواجه هستند.

محدودیت‌ها تا سال آینده ادامه می‌یابد

نیویورک‌تایمز معتقد است که محدودیت‌‌های مقابله با کووید در چین ممکن است حداقل تا سال آینده ادامه یابد تا حدی به این دلیل که دولت چین اکنون بر محدودیت‌‌ها و آزمایش روی واکسیناسیون تمرکز کرده است. آمار تزریق واکسن در میان افراد مسن در چین ناچیز است. بسیاری از کارشناسان می‌‌گویند عدم تایید واکسن‌‌های موثرتر ساخته‌شده خارجی تصمیمی است که ملاحظات پزشکی را در نظر نگرفته است.با این حال، رهبران چین همچنین نگران هستند که کندی در واکسیناسیون و مهار کووید باعث نارضایتی اجتماعی شود. از طرفی هم بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، مقامات تحت فشار برای مهار بیکاری در این کشور هستند که در ماه مه در میان ساکنان شهری ۱۶ تا ۲۴ ساله به ۴/ ۱۸درصد افزایش یافته است. به‌طور بی‌سابقه‌‌ای بیش از ۱۰میلیون فارغ‌‌التحصیل دانشگاهی امسال به جمعیت فعال جویای کار اضافه می‌‌شوند. از طرفی عده‌‌ای از جوانان در این سن برای فرار از بیکاری به تحصیلات تکمیلی پناه خواهند برد.تجارت حتی در پکن که تنها با اعمال قرنطینه‌های محدود از تعطیلی در سطح شهر جلوگیری کرده است، می‌‌تواند دشوار باشد. وانگ جینگ، صاحب رستورانی در پکن می‌‌گوید رستوران او در کوچه‌‌ای که معمولا مملو از گردشگران است بیش از ۹۰درصد از درآمد خود را در ماه مه از دست داده است؛ چراکه پکن غذا خوردن در رستوران‌‌ها را ممنوع کرد. وی می‌‌گوید که محدودیت‌ها در اوایل ژوئن کاهش یافت؛ اما تنها یک‌سوم از درآمد او بازگشته است.چین به آهستگی قدم‌‌هایی به سمت مصالحه برداشته است. مقامات روزهای قرنطینه را به نصف کاهش دادند تا برخی از اختلالات را کاهش دهند. شی جین‌‌پینگ و لی کچیانگ، نخست‌‌وزیر چین، به‌طور غیرمستقیم اشاره کرده‌‌اند که رشد سالانه ممکن است کمتر از هدف ۵/ ۵درصدی باشد که دولت در اوایل سال جاری تعیین کرده بود. برخی از مقامات سابق و مشاوران سیاسی آشکارا گفته‌‌اند که کسب‌‌وکارها برای حفظ بهبود اقتصادی به شفافیت بیشتری نیاز دارند.هو دپینگ، سیاستمدار چینی و نایب رئیس سابق اتاق صنعت و تجارت کل چین، در سخنرانی در ماه ژوئن برای صاحبان مشاغل خصوصی چینی گفت: ما نمی‌‌توانیم بر امواج سوار شویم؛ این برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی کشور بد است. کارآفرینان تنها زمانی اعتماد به نفس پیدا می‌‌کنند که تناقضات سیاستی وجود نداشته باشد.نیویورک‌تایمز در ادامه تاکید می‌‌کند که حتی اگر چین بتواند کووید را بدون قرنطینه کردن شهرهای بزرگ مهار کند، عدم اطمینان انباشته‌شده برخی شرکت‌ها را وادار می‌‌کند تا در برنامه‌های اقتصادی خود تجدید نظر کنند.

12-02