وضعیت قرمز بازارهای جهانی

نااطمینانی در وال‌استریت

با انتشار گزارش جدیدی که نشان می‌داد اعتماد مصرف‌کننده آمریکایی شاهد کاهش بوده است، بازارها با کاهش روبه‌رو شدند. بر این اساس در روز سه‌شنبه شاخص s&p۵۰۰ ریزشی قابل توجه را تجربه کرد و حدود ۲ درصد کاهش یافت. این درحالی است که نگرانی‌ها از کنترل نشدن تورم با وجود افزایش نرخ بهره افزایش یافته است. همزمان با این ریزش قیمت نفت برای سومین روز متوالی افزایش یافت تا نگرانی‌ها برای ادامه‌دار شدن تورم تقویت شود. سوخت و مواد غذایی دو دسته از کالاهایی هستند که افزایش قیمت آنها در افزایش‌های اخیر نرخ تورم نقش‌ داشته است. اخبار جدید حاکی از آن است که برنامه افزایش تولید نفت عربستان و امارات به عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت قادر به پاسخگویی به تقاضا نباشد و قیمت نفت همچنان بالا خواهد ماند. این مساله نگرانی‌ها بابت ورود به رکود تورمی را تقویت کرد و باعث شد تا هر سه شاخص اصلی وال‌استریت به جز صنایع انرژی شاهد ریزش باشند.

بحران سیاسی در لندن

روز چهارشنبه با تقویت انتظار کاهش سرعت رشد اقتصادی و اخبار سیاسی مربوط به برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند موجب شد پوند در پایین‌ترین سطح خود در هفته گذشته نسبت به دلار قرار گیرد. این نگرانی‌ها موجب شده اظهارات اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان درباره برنامه‌های این نهاد برای افزایش نرخ بهره از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نگرانی‌ها بابت وقوع رکود تورمی تشدید شده است و بانک مرکزی انگلستان کار سختی در پیش داشته باشد. درحالی که نرخ تورم به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است نگرانی‌ها بابت ورود به رکود دست این نهاد برای افزایش نرخ بهره را می‌بندد.

سایه رکود در شرق آسیا

در شرق آسیا نیز وضعیت مشابهی برقرار است و سیاستگذاران باید میان رکود و تورم دست به انتخاب بزنند. برهمین اساس بانک مرکزی ژاپن با خطر وقوع رکود تورمی روبه‌رو است و ممکن است برای مقابله با تورم سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرند؛ وضعیتی که بازار‌های شرق آسیا را قرمز‌پوش کرده است. این نهاد وقوع تورم در آینده نزدیک را دور از انتظار نمی‌داند و ممکن است برای مقابله با افزایش سطح قیمت‌ها به ویژه قیمت سوخت و موادغذایی، سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرد و نرخ بهره را افزایش دهد. با افزایش نگرانی‌ها بابت اتخاذ سیاست انقباضی ارزش شاخص «نیکی ۲۲۵» بورس ژاپن با افت ۹/ ۰ درصدی به ۲۶ هزار و ۸۰۵ واحد کاهش یافت. به نظر می‌رسد در صورتی که سیاستگذاران پولی موفق به کنترل تعادل میان رکود و تورم نشوند اعتبار آنها با آسیب جدی مواجه خواهد شد.