7 copy

بلومبرگ در نظرسنجی خود از تحلیلگران که روز جمعه هفته گذشته انجام داد، نشان داد که انتظار این گروه این است که تعداد شاغلین در ایالات متحده 325 هزار عدد دیگر در ماه مه ‌افزایش یافته باشد. بر اساس گزارش‌های پیشین در ماه‌های آوریل و مارس، هر ماه 428 هزار شاغل جدید به بازار شغل آمریکا اضافه شده بود.

 این موضوع می‌تواند نرخ بیکاری در آمریکا را به دوران پیش از همه‌گیری کرونا یعنی 5/ 3 درصد برساند. پیش از این در ژانویه 2020 نرخ بیکاری در ایالات متحده به این سطوح رسیده بود که با شیوع کرونا در سطح جهان، نرخ بیکاری به‌یک‌باره در ماه آوریل سال 2020 به 7/ 14 درصد رسید. در حال حاضر نرخ بیکاری آمریکا در سطح 6/ 3 درصد قرار دارد. علاوه بر حرکت بازار کار به سمت اشباع، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که حقوق و دستمزد ساعتی طی در ماه مه ‌4/ 0 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یابد.

سیاستگذاران فدرال رزرو این داده‌ها را به‌شدت زیرنظر خواهند داشت و این موضوع می‌تواند در جلسه کمیته بازار باز فدرال که در روزهای چهاردهم و پانزدهم ژوئن برگزار خواهد شد تاثیر بسزایی داشته باشد. مایکل پیرس، اقتصاددان ارشد آمریکایی در کپیتال اکونومیکس در یادداشتی معتقد است که کاهش سرعت رشد حقوق و دستمزد و بازگشت سطح بیکاری به دوران پیش از کرونا نمی‌تواند فدرال رزرو را متقاعد کند که نرخ بهره را در دو جلسه آینده خود افزایش ندهد. اما می‌تواند در سیاست‌های این نهاد برای پاییز سال جاری موثر باشد.

گروهی از تحلیلگران بلومبرگ معتقدند که ریسک وقوع رکود اقتصادی در نیمه دوم سال 2023 بسیار بالا است. برخلاف برخی تحلیلگران که می‌گویند فدرال رزرو در ماه سپتامبر افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد، این گروه معتقدند که سپتامبر برای چرخش این نهاد سیاستگذار بسیار زود است و فدرال رزرو تا پایان سال به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. به عقیده آنان تنها نهادی که می‌تواند احساسات نسبت به وقوع رکود در سال 2023 را تغییر دهد، فدرال رزرو بوده و سیاست‌های آتی می‌تواند تکلیف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت افراد را مشخص‌تر کند.  به هر جهت، درحال حاضر بازارها بیشتر اثرات منفی اخبار موجود را پیش‌خور کرده‌اند که این موضوع را می‌توان در روند قیمتی بازارها به‌خوبی درک کرد. درحال حاضر پیش‌بینی بازار از نرخ بهره ایالات متحده این است که این نرخ تا انتهای سال جاری به 75/ 2 درصد برسد.

این درحال است که فدرال رزرو هدف 2درصدی را در پیش دارد. علاوه بر این موضوع، داده‌های آمارهای گوناگون ماندگاری تورم را تایید می‌کنند. به همین جهت بخش زیادی از اثر روانی منفی مربوط به این اخبار بر بازارها وارد شده است.

این موضوع را می‌توان در ثبات نسبی قیمت‌ها در بازارهای گوناگون به خوبی مشاهده کرد. طلا روز جمعه هفته خود را با وجود تایید افزایش نرخ بهره با ثبات در کانال 1850 دلار به پایان رساند. بیت‌کوین هم که در پی افزایش نرخ بهره به کانال 28 هزار دلار وارد شده بود و بیشتر بازار رمزارزها را قرمزپوش کرده بود، روز گذشته موفق شد به کانال 29 هزار دلار بازگشته و فعلا به نظر می‌رسد تا انتشار اخبار موثر جدید بین کانال 28 تا 30 هزار دلار نوسان کند.