تعادل دلار در کانال 26

دیروز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه بازار ارز تهران دو روند کاهشی و افزایشی متفاوت را تجربه کرد. در ابتدای معاملات روز گذشته و با افزایش میزان عرضه توسط معامله‌گران، نرخ شاخص ارزی با کاهشی ۳۰۰ تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. اما در ادامه روز و با متعادل شدن میزان عرضه و تقاضا، دلار در روند افزایشی جدیدی قرار گرفت و مجددا تا سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان افزایش یافت. این روند افزایشی پایان کار نوسانات نرخ این ارز در معاملات روز گذشته بود و از حوالی ظهر تا ساعات پایانی بازار در روز گذشته، دلار حرکت چشمگیر جدیدی از خود به نمایش نگذاشت. طبق بررسی‌های به عمل آمده از مکالمات فعالان ارزی در هسته مرکزی این بازار، برخلاف تلاش‌های افزایشی بی‌نتیجه‌ای که در روز‌های گذشته شاهد آن بودیم انتظارات و پیش‌بینی‌های معامله‌گران از آینده نرخ دلار آزاد همچنان کاهشی و خالی از هرگونه جهش قیمت افزایشی است. این افراد همچنین بر دو موضوع مهم و تاثیر‌گذار بر بازار ارز روز‌های اخیر تاکید کردند. مورد اول هماهنگی میزان عرضه و تقاضا‌های ارزی آخر سال که سبب حضور نسبتا طولانی مدت قیمت دلار در کریدور ۲۵ هزار و ۶۵۰ تا ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومانی شده است و مورد دوم از بین رفتن گمانه‌هایی از لغو کلی مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به سبب انتشار اخبار امیدوار‌کننده نسبت به ادامه یافتن این نشست‌ها توسط کلیه طرفین مذاکرات.

عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال احتمال تحرکات هیجانی و چشمگیر شاخص بازار ارز در روز‌های باقی مانده از اسفند ماه سال جاری را دور از ذهن می‌دانند و بر این باورند که در صورت عدم انتشار اخبار سیاسی-نظامی جدید و ادامه یافتن توقف موقت مذاکرات رفع تحریم‌ها، دلار تا انتهای سال در بازه قیمتی دو هفته اخیر خود ثابت می‌ماند. از سوی دیگر اما برخی از تحلیلگران سیاسی بازار ارز با اشاره به خبر سفر وزیر امور خارجه به مسکو در روز گذشته از احتمال انتشار اخبار برجامی جدید، مهم و تاثیرگذار بر نرخ ارز در آینده نزدیک سخن گفتند. این افراد همچنین بر این باورند که در صورت عقب‌نشینی روسیه از مواضع جدید خود در مذاکرات هسته‌ای وین پس از سفر وزیر امور خارجه به مسکو، احتمال مشاهده کاهش قیمت‌های جدید در نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز‌های پایانی سال وجود دارد.

هر قطعه سکه امامی نیز در فضای کم نوسان بازار روز گذشته با ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید.