Untitled-1

در روزهای اخیر برخی خبرگزاری‌ها گزارش کردند که صادرات نفتی ایران نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر شده است و این موضوع نیز می‌تواند نشان دهد وضعیت جریان ارزی کشور نسبت به گذشته بهتر شده است. در نهایت انتظارات فعالان این است که با لغو تحریم‌ها و دسترسی ایران به دلارهای بلوکه‌شده در کنار حصول درآمدهای ارزی، بازارساز دست بالا را در بازار داشته باشد. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از آینده بازار ارز ابراز امیدواری کرد. طبق گزارش‌های آماری منتشرشده از نهادهای بازار‌ساز شاخص تامین ارز سال جاری تا الان به رقمی حدود 49میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که نرخ این شاخص در طول سال99 عددی معادل37 میلیارد دلار بود. از سوی دیگر نیز تحلیلگران بازار ارز ضمن اشاره به خبر افزایش درآمدهای نفتی ایران در ماه‌های گذشته از افزایش قدرت عرضه بانک مرکزی در بازار آزاد ارز تهران سخن گفتند. اسکناس آمریکایی نیز که با کانال‌شکنی خود در هفته گذشته پس از حدود 6ماه به کانال 26هزار تومان بازگشته بود، در روز آغازین هفته جاری نمایش قابل توجهی از خود نشان نداد و در معاملات آزاد ارزی بازار تهران در سطح قیمتی 26هزار و 700 تومان معامله شد.

دیروز شنبه 23 بهمن ماه دلار در بازار آزاد ارز تهران نمایش چشمگیری نداشت و در میانه کانال 26هزار تومانی به نوسان پرداخت. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در تعطیلات آخر هفته گذشته هر برگ اسکناس دلار آزاد را با مبلغی حدود 26هزار و 450 الی 500 تومان معامله می‌کردند، در بازار صبح روز شنبه معاملات دلاری خود را در سطح قیمتی 26هزار و 600 تومان آغاز کردند. این افزایش یک پله‌ای ارز در کانال 26هزار تومانی تا اواسط روز گذشته ثابت ماند؛ اما در نهایت و در ساعات واپسین بازار ارز تهران نرخ دلار به سطح قیمتی 26هزار و 700 تومان رسید.برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران چشم‌انداز ماه‌های آتی بازار ارز را مثبت شمردند. روز گذشته مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری در صفحه مجازی خود نوشت: با آزادی ارزهای بلوکه‌شده ایران در کنار تامین ارزهای بیشتر، به زودی شرایط خوبی برای کشور رقم می‌خورد. قمری‌وفا همچنین در ادامه افزود: با تدابیر بانک مرکزی شتاب تامین ارز در پنج ماه گذشته شتاب گرفت. این شاخص مهم الان در مدار 49میلیارد دلار قرار دارد و این در حالی است که تامین ارز در سال99 حدود 37میلیارد دلار بود. از سوی دیگر دیروز خبرگزاری رویترز طی گزارشی در رابطه با وضعیت صادرات نفتی ایران اعلام کرد که صادرات روزانه نفت ایران در ماه دسامبر گذشته به بیش از یک‌میلیون بشکه در روز رسیده که این بالاترین میزان روش نفت ایران در 3 سال گذشته است. عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز با اشاره بر دو خبر مذکور بر این باورند که نشانه‌های زیادی از افزایش ذخایر ارزی کشور در ماه‌های آینده وجود دارد. این افزایش ذخایر ارزی می‌تواند قدرت نهادهای بازار‌ساز را در کنترل میزان عرضه ارز بالاتر ببرد و در نتیجه آن سبب ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز تهران شوند. در نهایت دیروز قیمت دلار با 250تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم 26هزار و 700 تومان رسید. هرچند که نرخ دلار روند افزایشی به خود گرفته، ولی برخی تحلیلگران معتقدند که مذاکرات هسته‌ای و اخبار آن، مانند یک لنگر بزرگ در بازار ارز عمل می کند که نمی‌گذارد دلار افزایش قابل توجهی به خود بگیرد.

اثر جهش طلای جهانی

سکه امامی نیز در روز افزایش قیمت جهانی طلا به مرز کانال 12میلیون تومانی بازگشت. روز گذشته قیمت طلا به ازای هر واحد اونس در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی داشت. هر اونس طلای جهانی دیروز با 27دلار افزایش قیمت نسبت به نرخ روز جمعه معامله شد که در تبعیت آن سکه امامی نیز در بازار دیروز با 245هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به سطح قیمتی 12میلیون تومان رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که ترس از تنش‌های اوکراین باعث شده است که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار امن افزایش یابد و در نتیجه قیمت طلای جهانی رشد کند. این افزایش قیمت در طلای داخل نیز منعکس شده است.