به گزارش راشاتودی، تعدادی از کشورها در دو سال گذشته روی دیجیتالی کردن سیستم‌‌های پولی خود کار کردند، اما تنها دو کشور موفق به انجام این کار شده‌‌اند. ظهور ارزهای رمزنگاری شده، بانک‌‌های مرکزی را به سمت رویکرد دیجیتالی در سیاست پولی سوق داده است. جاماییکا به تازگی اعلام کرد که CBDC خود را با موفقیت آزمایش کرده و چندین کشور دیگر آماده راه‌اندازی CBDC خود هستند. CBDC مخفف ارز دیجیتال بانک مرکزی است، ارز فیاتی به شکل دارایی دیجیتال، بر خلاف ارزهای دیجیتال، توسط مقامات پولی رسمی معمولا بانک‌‌های مرکزی کنترل می‌شود. تاکنون تنها دو کشور باهاما و نیجریه در جهان از CBDC استفاده می‌‌کنند و کشورهای دیگر روی انتشار CBDC خود کار می‌‌کنند.

۱- جامائیکا: روز دوشنبه، بانک جامائیکا اعلام کرد که آزمایش ارز دیجیتال خود را با موفقیت به پایان رسانده است. پروژه آزمایشی هشت ماهه در ماه می ‌آغاز شد و در ۳۱ دسامبر به پایان رسید. اکنون قرار است این کشور  CBDC خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کند.

۲- چین: بانک مرکزی چین نیز مشغول آماده‌سازی ارز دیجیتال e-CNY خود بود و این پروژه را در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد و قصد دارد این سکه الکترونیکی را تا ماه فوریه منتشر کند. e-CNY  در پنج شهر شامل شانگهای آزمایش شد و معاملاتی به ارزش ۷/ ۹ میلیارد دلار انجام داد. به گفته این بانک مرکزی، این ارز برای خرید آنلاین و آفلاین و همچنین پرداخت قبوض برق و کرایه حمل‌ونقل طراحی شده است.

۳- قزاقستان: گزارش شده، قزاقستان دوستدار بیت‌کوین، نمونه اولیه پلتفرم دیجیتال را ساخته است و می‌تواند CBDC خود را تا پایان سال راه‌اندازی کند، در حالی که طرح آزمایشی هنوز شروع نشده است.

۴. روسیه: به گزارش الویرا نابیولینا، رئیس کل بانک روسیه، این کشور آماده انجام آزمایش روبل دیجیتال در اوایل سال ۲۰۲۲ است. ماه گذشته، او گفت که برنامه آزمایشی نشان خواهد داد که آیا روبل دیجیتال بر پایه بلاک‌چین راه‌اندازی می‌شود یا از بین می‌‌رود، نگرانی‌‌هایی وجود دارد که هکرها ممکن است بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

۵- برزیل: بانک مرکزی برزیل نیز قرار است در سال جاری ارز دیجیتال خود را آزمایش کند، اما قصد دارد این ارز را زودتر از سال ۲۰۲۴ برای استفاده عمومی راه‌اندازی کند. تحلیلگران می‌گویند که این کشور دوستدار ارزهای رمزنگاری شده، شانس خوبی برای راه‌اندازی موفق CBDC دارد. آمارهای BCB نشان می‌دهد که برزیلی‌ها در سال ۲۰۲۱، معادل ۲۷/ ۴‌‌میلیارد دلار ارزهای رمزنگاری شده به دست آوردند.