آینده طلا در ابهام

با توجه به اینکه طلا توانسته در این هفته از محدوده ۱۸۰۰ دلار عبور کند، رفتار قیمتی آن در ادامه این هفته می‌تواند سیگنال‌های مهمی را به بازار ارسال کند و انتظارات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را در سرا‌سر جهان نسبت به تصمیمات فدرال رزرو و نشست بانک‌های اروپا مشخص کند.

طلا پس از آنکه مشخص شد برنامه خرید اوراق فدرال رزرو با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد و سه دوره افزایش نرخ بهره در سال آینده وجود خواهد داشت، رشد خوبی داشت. حال بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند که تاثیر اخبار مخابره شده در روز چهارشنبه اکنون بر قیمت طلا گذاشته شده و از اینجا به بعد عوامل دیگری بر قیمت موثر خواهند بود.

بر اساس گفته تحلیلگران، افزایش تورم در سال آینده قطعی است، ولی با توجه به افزایش نرخ بهره، شرایط کمی برای طلا دشوار خواهد بود. در اینجا طلا برای رشد قیمتی بیشتر به کمک معامله‌گران و سبدگردانان شرکت‌های بزرگ وال‌استریت نیاز دارد. تحلیلگران معتقدند که شوک وارد شده پس از انتهای برنامه خرید دارایی‌های فدرال رزرو بسیار سنگین خواهد بود و بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای پوشش ریسک خود به دارایی‌های ضد تورمی مانند طلا روی خواهند آورد. ولی طلا رقیبی به نام نرخ بهره خواهد داشت که می‌تواند سود بدون ریسکی را متوجه دارندگان خود کند. از این جهت اوراق دولت آمریکا به مراتب برتری بیشتری نسبت به طلا خواهند داشت، ولی این نکته را باید در نظر داشت که میزان تورم چقدر خواهد بود؟

در صورتی که بازده پیش‌بینی شده پرتفوی حاصل از خرید اسناد خزانه نتواند میزان سود خالص شرکت‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهد یا آنان را با زیان خالص مواجه کند، این گروه تصمیم خواهند گرفت تا با کمک دارایی‌های ریسکی‌تر مانند طلا، ریسک خود را پوشش دهند.

بر اساس گفته تحلیلگران، فشار فروش طلا تا کانال ۱۷۵۰ دلار توانست بسیاری از معامله‌گران را از فرآیند معاملات کوتاه‌مدت خارج کند و با خروج نوسان‌گیران، اکنون طلا بیشتر شکل یک دارایی ضد تورمی مناسب سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

برخی از تحلیلگران معتقدند که حرافی سلاح قدیمی فدرال رزرو است. این سازمان با کمک شبکه‌های اجتماعی و برخی ابزارهای پوپولیستی مانند افزایش نرخ بهره تلاش می‌کند تا انتظارات تورمی را کاهش دهد که در نتیجه به کاهش تورم واقعی منجر خواهد شد. به گفته این گروه، در این دوره با توجه به داده‌ها و شاخص‌ها، دیگر نرخ بهره و کاهش انتظارات تورمی نمی‌تواند به راحتی جلوی تورم واقعی بایستد.

این موضوع باعث خواهد شد که در نهایت تورم واقعی بیش از انتظارات افراد باشد که در نتیجه موجب هجوم مردم به طلا و دارایی‌های ضدتورمی ریسکی‌تر خواهد شد. این موضوع نیز باعث می‌شود در سال آینده قیمت طلا روند صعودی داشته باشد. به گفته این گروه ماه دسامبر ماه سختی برای طلا خواهد بود و معاملات این ماه می‌تواند سکویی باشد که یا قیمت را به سمت بالا پرتاب خواهد کرد یا قیمت همین حوالی زمین‌گیر خواهد شد.