صعود  مرزی در بازار طلا

  تصمیمات FOMC

روز سه‌شنبه و چهار‌شنبه، کمیته بازار باز فدرال جلسه خود را برای تصمیم‌‌‌گیری در خصوص سیاست‌‌‌های این سازمان در سال ۲۰۲۲ برگزار کرد. خود جلسه به تنهایی تاثیر خاصی بر بازارها نداشت ولی زمانی که نوبت به سخنرانی پاول رسید، شرایط بازارها متلاطم شد. تا پیش از سخنرانی پاول، طلا تا کانال ۱۷۵۰ دلار نیز سقوط کرده و قیمت ۱۷۵۳ دلار را دیده بود. با اتمام سخنرانی پاول، طلا وارد کانال ۱۷۶۰ دلار شد و پس از  آن نیز به پایین باز نگشت. نتیجه سخنان پاول این شد که طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کرد و تا بعدازظهر روز جمعه نیز به نوسان بالای این مرز ادامه داد.

 پس از این جلسه، بر اساس صحبت‌‌‌های جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، ترس از تداوم تورم میان سیاست‌‌‌مداران آمریکایی بسیار جدی است. فدرال رزرو قصد دارد  برنامه خرید دارایی‌‌‌های خود را سرعت بخشد تا این موضوع در نهایت در ماه مارس سال ۲۰۲۲ پایان یابد.

 پس از آن طی سه دوره افزایش نرخ بهره، سیاست انقباضی پولی در پیش خواهد بود تا این دوست قدیمی فدرال رزرو باز هم بتواند جلوی تورم افسارگسیخته آمریکا بایستد.

نکته جالب معاملات طلا طی جلسات نوامبر و دسامبر این کمیته، رفتار تقریبا عکس حرکت بازار بود. طی جلسه نوامبر، طلا با قیمت ۱۷۹۰ دلار باز شد، تا ۱۷۵۸ پایین رفت و در نهایت در قیمت ۱۷۶۳ دلار بسته شد که در نتیجه ۲۷ دلار افت قیمت را تجربه کرد. طی جلسه دسامبر طلا با قیمت ۱۷۵۲ دلار باز شد، تا ۱۷۸۱ دلار بالا رفت و در نهایت در ۱۷۶۳ دلار بسته شد.

  سه عامل اثرگذار بر تصمیم پاول

به نظر می‌‌‌رسد سه عامل مهم موجب شده تا آمریکا سیاست‌‌‌های ضدتورمی را در پیش گیرد. اول اینکه سرعت کاهش شاخص بیکاری آمریکا بسیار بالا بود. این موضوع نشان می‌‌‌داد که آسیب‌‌‌های ناشی از کرونا درحال بهبود بوده و توان خرید مردم درحال افزایش است و چنانچه هرچه زودتر سیاست‌‌‌های ضد تورمی اجرا نشود، اقتصاد با تورم زیادی روبه‌رو خواهد بود.

نکته دوم افزایش بی‌‌‌سابقه هزینه نیروی کار در آمریکا است. بر اساس داده‌‌‌های اداره کار آمریکا که چندی پیش از جلسه ماه نوامبر کمیته بازار باز فدرال منتشر شد، هزینه نیروی کار در آمریکا به شدت افزایش یافته و به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۴ رسیده است. افزایش هزینه‌‌‌های نیروی کار موجب می‌‌‌شود که هزینه تولید افزایش یافته و در نتیجه قیمت محصول نهایی افزایش یابد.

نکته سوم هم نگرانی‌‌‌ها از ایجاد موج سوم کرونا در آمریکا است. بر اساس داده‌‌‌ها، با حضور سویه اومیکرون، تعداد بیماران کرونایی آمریکا درحال افزایش است و چنانچه برنامه واکسیناسیون بر این سویه بی‌‌‌اثر باشد، باید بازهم سیاست‌‌‌هایی که در اوایل زمان پیدایش کرونا اتخاذ شد را دوباره انتخاب کرد.

در نهایت این موضوع مطرح است که با توجه به پول‌‌‌پاشی‌‌‌های اخیر دولت‌‌‌های مختلف برای عبور از بحران کرونا، آیا سیاست‌‌‌های ضدتورمی اخیر می‌‌‌توانند جلوی موج تورمی سال آینده را بگیرند یا خیر.