۱- سال ۲۰۰۹ را فراموش و روبه‌جلو حرکت کنید: من دوستی دارم که به اخبار فناوری علاقه فراوانی دارد. او در سال ۲۰۱۳ مرا با دنیای بیت‌کوین آشنا کرد. از همان زمان، هر بار که او را می‌بینم به من می‌گوید: بیت‌کوین در حال حاضر خیلی گران است؛ الان برای ورود به بازار خیلی دیر است. همان داستان قدیمی و کلاسیک «هر روز اخبار را دنبال کنید، هرگز نخرید.» برای دوستم کاملا صادق است. درست است که این روزها افراد زیادی از فناوری‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال سر در می‌آورند؛ اما اگر کناری بنشینید و مدام غر بزنید که چرا ۱۰ سال پیش ارز دیجیتال نخریده‌اید، قاعدتا یک جای کار می‌لنگد! یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید: بهترین زمان برای کاشت یک درخت ۲۰ سال پیش بود. بهترین زمان بعدی، همین حالاست. درباره بازار تحقیق کنید، پروژه‌های خوب را بیابید. برای ورود خود برنامه‌ریزی کنید و شک به‌دلتان راه ندهید.

۲- بخرید و در عین حال بفروشید: به‌عنوان یک معامله‌گر یا یک سرمایه‌گذار، احتمالا قوانینی برای خرید دارید: احتمالا ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق ماهانه خود را به فلان ارز دیجیتال اختصاص می‌دهید. زمانی فلان ارز را می‌خرید که به هدف قیمتی X رسیده باشد. استراتژی میانگین‌گیری یا خرید پله‌ای را روی فلان ارز به‌صورت ماهانه و هفتگی اجرا می‌کنید. این استراتژی‌ها بسیار خوب و توصیه‌شده هستند. با این حال اگر فقط به خرید فکر می‌کنید و ایده‌های روشنی درباره استراتژی‌های خروج خود نداشته باشید، این پازل کامل نیست.

احتمالا شنیده‌اید بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که بیت‌کوین بخرید و هرگز نفروشید. بسیاری از ما معتقدیم که بیت کوین طلای آینده است. ما آن را بیشتر به‌عنوان یک دارایی ارزشمند می‌بینیم و امیدواریم در دوران بازنشستگی بتوانیم روی آن حساب کنیم. پس بیت‌کوین را هودل می‌کنیم. این استراتژی ممکن است برای بیت‌کوین جواب دهد؛ اما برای بسیاری از توکن‌ها، استراتژی عاقلانه‌ای نیست.۱۰۰ ارز برتر سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و یا حتی ۲۰۱۹ را بررسی کنید. چند نام را می‌شناسید؟ چند درصد از آن ارزها هنوز پابرجا هستند؟ ۸۰ تا ۹۰ درصد از این پروژه‌ها از بین رفته‌اند، قیمتشان کاهش یافته است یا به حاشیه رانده شده‌اند. برای آلت‌کوین‌ها (از جمله اتریوم) شما باید حد ضرر یا همان استاپ‌لاس بگذارید. بهتر است وقتی قیمت‌ها از حد تعیین شده‌ عبور کرد، یک یا همه پوزیشن‌های معاملاتی خود را لیکویید یا نقد کنید. حتی اگر یک معامله‌گر روزانه نیستید، این اخطارها و اقدامات خودکار کمک می‌کند که با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید. اگر کوین‌هایتان افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند، در پی کسب سود باشید. برای مثال فرض کنید امروز هزار دلار دوج کوین خریده‌اید. پس از ۳ ماه ایلان ماسک درباره این میم کوین توییت می‌کند. به لطف توییت ایلان ماسک اکنون شما ۳هزار دلار دارید. در این لحظه بهتر است ۱۵۰۰دلار از دارایی‌تان را نقد کنید. به این ترتیب شما سرمایه اولیه خود را خارج کرده‌اید، مقداری سود کرده‌اید و البته همچنان می‌توانید عضوی از جامعه دوج‌کوین باقی بمانید (البته اگر این موضوع مهمی باشد).

۳- در کف خرید کنید: خرید در کف؛ حتی خواندنش هم لذت‌بخش است، چه برسد که شانس خرید در یک کف واقعی نصیب‌تان شود. بیایید واقع‌بین باشیم؛ خرید ارزهای دیجیتال در زمان سقوط بازار یا در روند نزولی بسیار پرریسک است. با این حال اغلب مواقع، خرید در چنین شرایطی، به سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل می‌شود. اگر نمودار تاریخی بیت کوین را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که در طول زمان این ارز دیجیتال، ۶ یا ۷ بار قیمت آن بین ۲۰ تا ۷۰درصد سقوط کرده است. در سال ۲۰۲۱ ما ترس و بی‌اطمینانی را با توییت‌های ایلان ماسک و اخبار کشور چین داشتیم. در سال ۲۰۲۰ شیوع ویروس کرونا باعث ترس و عدم اطمینان در بین سرمایه‌گذاران شد. این روند ممکن است به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

اکنون آنچه ما از تغییرات قیمت در برهه‌های گذشته یاد گرفته‌ایم این است که ارزهای قدرتمندی نظیر بیت‌کوین همیشه راه خود را به سوی اوج تاریخی قبلی (و فراتر از آن) پیدا می‌کنند. این به این معناست که وقتی بازار ۶۰ تا ۷۰درصد سقوط می‌کند، این شانس را دارید که این ارزها را با تخفیف خریداری کنید. در برخی از این سقوط‌های قیمتی، شما زمان نامحدودی برای تصمیم‌گیری ندارید و این وضعیت فقط چند روز دوام پیدا می‌کند. این یک توصیه مالی نیست؛ اما دفعه بعد که چنین اتفاقی رخ داد، بهتر است حریص باشید.

۴- لطفا حریص باشید؛ اما نه برای شت کوین‌ها: دچار اشتباه نشوید. حریص بودن و خرید در کف، ارتباطی با خرید و فروش شت‌کوین‌ها ندارد. اگر به سراغ یوتیوب بروید و در کادر جست‌وجو تایپ کنید: بهترین ارزهای دیجیتال با پتانسیل بازدهی هزار درصدی در حال حاضر کدام هستند؟ سپس به‌صورت تصادفی یکی از کانال‌ها را باز کنید که در آن فردی به شما توصیه می‌کند: بشتابید و کوین DOGEMOONSWAPODOT را بخرید! سپس شما هزار دلار در این کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید. ادامه داستان تقریبا مشخص است. می‌بینید که سرمایه اولیه شما به‌تدریج آب می‌رود. این آب‌رفتن آن‌قدر طولانی می‌شود که پول شما به صفر می‌رسد.

اگر در معاملات و سرمایه‌گذاری متخصص نیستید، ایرادی ندارد. اگر از مفاهیم فنی فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال اطلاعی ندارید، ایرادی ندارد. اگر زمان کافی برای بررسی توکن‌ها، تیم‌ها و شاخص‌های بنیادی هر پروژه ندارید، باز هم اشکالی ندارد. اما پیروی کورکورانه از افراد، روش صحیحی نیست. اینکه متوجه شوید اشتباه کرده‌اید یا سرمایه‌گذاری بدی انجام داده‌اید و همچنان اصرار دارید که به همان مسیر ادامه دهید، این موضوع اشکال دارد.اگر در این حوزه تازه‌وارد هستید، به قوی‌ترین و معتبرترین پروژه‌ها نظیر بیت‌کوین و اتریوم پایبند باشید. همان‌طور که به پیش می‌روید، اطلاعات خود را درباره پروژه‌های دیگر افزایش دهید و سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید.

بیت‌کوین طی سال‌های گذشته به‌طور متوسط ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. هر روز خبر جدیدی از کوین‌هایی با ۱۰ یا ۱۰۰ برابر بازدهی می‌شنویم. آنچه مسلم است بسیاری از موارد مطرح‌شده را هرکدام از ما در زندگی و معاملات خود استفاده کرده‌ایم و شاید هزاران بار به‌دلیل توجه نکردن به‌آن‌ها متحمل ضرر شده‌ایم باید به این موضوع توجه کنیم که رسیدن موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند افزایش دانش، درس‌گرفتن از اشتباهات، مرور چندباره برنامه‌ها و پیروی از همین چند اصل ساده است.