به‌‌گزارش بلومبرگ، تورم در منطقه یورو به یک رکورد جدید رسید و از تمام پیش‌‌بینی‌‌ها فراتر رفت. بنابراین به چالش‌‌های بانک مرکزی اروپا قبل از اجلاس حیاتی ماه آینده در مورد توقف محرک‌‌های مالی افزوده شده است.  قیمت‌‌ مصرف‌‌کننده در اروپا ۹/ ۴ درصد در ماه نوامبر نسبت‌‌به سال قبل افزایش یافته و از پیش‌‌بینی اقتصاددان‌‌ها در نظرسنجی بلومبرگ که آن را ۵/ ۴ درصد اعلام کرده بودند، فراتر رفته است. بازارهای یورو و اوراق‌‌قرضه پس ‌‌از انتشار این اطلاعات تغییر چندانی نشان نداده‌‌اند.   مقامات بانک مرکزی اروپا با پیش‌‌بینی افزایش تورم در ماه جاری میلادی، تلاش‌‌های خود در روزهای اخیر برای اطمینان دادن به شهروندان در مورد موقتی بودن این شرایط را بیشتر کرده و آن‌‌ را نتیجه افزایش قیمت انرژی و برخی عوامل موقتی اعلام کرده‌‌اند.  درحالی‌‌که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هنوز هم عقیده دارد روند افزایش تورم موقتی است، برخی همکاران او در مورد طولانی‌‌تر شدن این شرایط هشدار داده‌‌ و در مورد آینده سیاست پولی این بانک تردید دارند.  شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا قرار است در اجلاس شانزدهم دسامبر پایان طرح خرید اوراق‌‌قرضه را اعلام و نحوه توسعه طرح خریدهای معمول و نرخ بهره را به‌‌دنبال بهبود از شرایط کرونایی مشخص کند.

تورم در آلمان در این ماه به ۶ درصد رسیده است که سریع‌‌ترین نرخ رشد تحرک تورم از دهه ۱۹۹۰ را نشان می‌دهد. رئیس بانک مرکزی آلمان که در پایان سال جاری میلادی از سمت خود کناره‌‌گیری می‌‌کند هشدار داده امکان دارد نرخ تورم برای مدت طولانی‌‌تری بالاتر از هدف ۲ درصد بانک مرکزی اروپا باقی بماند.

رئیس بانک مرکزی اسپانیا هم در مورد توقف زودهنگام طرح حمایت مالی هشدار داده است. وی با توجه به نرخ تورم ۷/ ۵ ‌‌درصدی تاکید کرد هیچ دلیلی برای عجله جهت توقف برنامه خرید اوراق‌‌قرضه با توجه به فشار بالای قیمت‌‌ها وجود ندارد.

در این بین، شیوع دوباره ویروس کرونا در اروپا در هفته‌های اخیر باعث شده برخی کشورها ازجمله هلند و آلمان محدودیت‌‌های جدیدی وضع کنند. اتریش و اسلواکی هم وارد قرنطینه شده‌‌اند. این اقدامات در صورت گسترده شدن بر تولید در اروپا تاثیر گذاشته و اختلال در زنجیره‌های عرضه را تشدید می‌‌کند.