هت‌تریک تورم منفی در اروپا

قبل از این هم تحلیل‌گران هشدار داده بودند که نگران این موضوع هستند که اقتصاد اروپا هم وارد چرخه‌ای شود که اقتصاد ژاپن مدت‌هاست گرفتار آن است. چرخه‌ای از نرخ رشد اقتصادی پایین و تورمی که به هیچ وجه قصد جدا شدن از مرزهای نزدیک به صفر درصد و حتی محدوده منفی را ندارد. طبق داده‌های منتشر شده بیشترین تاثیر در ثبت یکی از پایین‌ترین تورم‌های حوزه یورو در چهار سال اخیر را کاهش ۸ درصدی قیمت انرژی در یک سال اخیر داشته است. در بازارها نیز مهم‌ترین خبر مربوط به بیت‌کوین است که با سرعتی بسیار بالا در حال حرکت به سوی قله قیمتی تاریخی خود است. بیت‌کوین با صعود به بالای مرز ۱۸ هزار دلاری توانسته است از ابتدای ماه نوامبر تاکنون حدود ۳۲ درصد بازدهی را به ثبت برساند.

معضل کاهش تقاضای انرژی

داده‌ها نشان می‌دهد در حالی که کالاهایی مانند موادغذایی و نوشیدنی و دخانیات و همچنین بخش خدمات تاثیر مثبت بر تورم اقتصاد ناحیه یورو داشته است اما افت ۲/ ۸ درصدی سالانه قیمت انرژی که بیشتر آن نیز به علت شیوع کرونا و کاهش تقاضای انرژی بوده است، نهایتا تاثیر منفی ۸۱/ ۰ درصدی را در محاسبات نهایی تورم این ۱۹ کشور داشته است.

این در حالی است که طبق اعلام بانک مرکزی اروپا تورم مبنای این ۱۹ کشور به‌صورت ماه به ماه برای ماه اکتبر ۱/ ۰ درصد و به‌صورت سالانه ۴/ ۰ درصد به ثبت رسیده است. تورم مبنای محاسبه شده توسط بانک مرکزی اروپا همان تورم معمولی است که تغییرات قیمتی در دو گروه کالایی انرژی و غذایی در آن محاسبه نمی‌شود. هدف تورمی بانک مرکزی اروپا همواره حفظ تورم در سطح زیر ۲ درصد بوده است. اما هدف‌گذاری این بانک تورم را در نزدیکی ۲ درصد مطلوب می‌داند و شرایط کنونی نشان می‌دهد سطح تورم پایین‌تر از آن چیزی است که مدنظر سیاست‌گذاران اقتصاد حوزه یورو بوده است.

همچنین در بین کشورهای حوزه یورو بیشترین تورم مربوط به اسلواکی با ۶/ ۱ درصد و سپس مربوط به هلند با ۲/ ۱ درصد بوده است. پایین‌ترین تورم نیز در بین این ۱۹ کشور مربوط به یونان با ثبت تورم منفی ۲ درصد و استونی با ثبت تورم منفی ۷/ ۱ درصد است.

صعود بیت‌کوین و توقف طلا

در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران نیز پیش‌بینی می‌کردند رمزارز بیت‌کوین همچنان به صعود قیمتی خود ادامه می‌دهد. بیت‌کوین در سه روز اخیر با بیش از ۱۲ درصد افزایش قیمت اکنون به بالای مرز ۱۸ هزار دلاری رسیده است. با این حساب بیت‌کوین از ابتدای ماه جاری تاکنون در حدود ۳۲ درصد افزایش قیمت داشته است تا گامی بلند به سوی فتح قله تاریخی خود بردارد. بالاترین قیمت بیت‌کوین سه سال پیش در دسامبر ۲۰۱۷ با ثبت قیمت ۱۹ هزار و ۸۷۰ به ثبت رسیده است و اکنون مهم‌ترین رمزارز دنیا راهی تا فتح آن پیش رو ندارد.

این در حالی است که ارزش اونس طلا همچنان در میانه امیدها به کشف دو واکسن کرونا و همچنین افزایش تعداد بیماران کرونایی زیر مرز ۱۸۸۰ دلاری در نوسان است. در حالی که بیت‌کوین در حال صعودی پرشتاب است، اما طلا به بسته‌های حمایتی جدید از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی چشم دوخته است. بسیاری از تحلیل‌گران در هفته‌های گذشته مطرح کرده بودند که حداقل در مقطع کنونی بیت‌کوین نسبت به طلا مقصدی جذاب‌تر برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.