به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، تغییرات حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب  حدود ۲/ ۴۱ و ۵/ ۳۶درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته‌های بیمه (با ۶/ ۸۵درصد سهم از حق بیمه) غیر از رشته‌های هواپیما، کشتی، مهندسی، بدنه اتومبیل، پول و نفت و انرژی (در مجموع با سهم ۴/ ۱۴درصد سهم از حق بیمه) که رشد حق بیمه آنها پایین‌تر از بازار بیمه است، بالاتر از رشد بازار بیمه اعلام شده است. تجربه نشان می‌دهد رشد حق بیمه تولیدی بازار در دوره‌های زمانی کمتر از ۹ ماه با تغییرات زیادی همراه بوده و پس از آن، رشد بازار بیمه به میزان سالانه خود نزدیک می‌شود. گزارش یادشده تصریح دارد که نسبت خسارت بازار با ۷/ ۱واحد کاهش در مقایسه با ۷ماه نخست سال گذشته به رقم ۶/ ۴۸درصد رسیده است هرچند در محاسبه این نسبت، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری-عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته های بیمه از حیث «نسبت خسارت» در مدت هفت ماه نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار دهد و فعالیت واقعی‌شان را نشان بدهد. تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۷ماه اول سال قبل به جز رشته‌های باربری، هواپیما، مسوولیت، کشتی، مهندسی، نفت و انرژی که در مجموع فقط با سهم ۶/ ۳درصد در بازار بیمه با کاهش در تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده مواجه شده به ترتیب رشد ۵/ ۲درصد و ۲/ ۲۱درصدی را نشان می‌دهد. گزارش فوق می‌افزاید: رشد ۲/ ۲۱درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به‌دلیل رشد ۷/ ۲۲درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده ۱/ ۹۴درصد از تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بیمه بوده است.

این آمار براساس خود اظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب تهیه و تنظیم شده است که در راستای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود.