بازار بیت‌کوین در خوف و رجا

از یکسو، عده‌ای انتظار دارند که بیت‌کوین با توجه به جهش اخیر، با هجوم خریداران بیشتری مواجه شود. عده‌ای از آنها حتی از رسیدن احتمالی بیت‌کوین تا انتهای سال میلادی به مرز ۱۰۰ هزار دلاری خبر داده‌اند. با این وجود، برخی دیگر‌ از فعالان بازار بیت‌کوین اوایل سال جاری را به یاد می‌آورند. زمانی که بیت‌کوین به یکباره به بالای مرز ۶۰ هزار دلاری رفت، ولی بعد با افزایش فعالیت نسبی فروشندگان و سخت‌گیری‌های دولتی در مقطعی حتی مرز ۳۰ هزار دلاری را از دست داد. در واقع برخی از معامله‌گران بیت‌کوین با وجود افزایش خرید، نگران هستند که سقوط دیگری برای بیت‌کوین رقم بخورد.

در این میان، برخی تحلیل‌گران باور دارند که بیت‌کوین در صورت نزول، با صعود قوی‌تری مواجه خواهد شد. به گزارش ارز دیجیتال، دون‌ آلت (DonAlt)، یکی از تحلیل‌گران مطرح بازار می‌گوید: راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین تاکنون شبیه به سقوط پس از انتشار خبرهای خوب نبوده است. او تصور می‌کند که بیت‌کوین در میانه‌های راه یک حرکت صعودی قوی قرار دارد. دون آلت گفته است: به طور کلی فکر می‌کنم بیت‌کوین می‌تواند اوج تاریخی جدیدی به ثبت برساند. کاهش قیمت بیت‌کوین و رسیدن آن به سطوح حمایتی، خصوصا ناحیه ۵۶‌ تا ۵۸ هزار دلار در نماهای هفتگی و روزانه بازار، فرصتی برای رسیدن قیمت به اوج تاریخی جدید است.

در روزی که بیت‌کوین مقداری اصلاح قیمتی را تجربه کرد، طلای جهانی توانست خود را به مرز هزار و ۸۰۰ دلاری، نزدیک و سپس آن را فتح کند. اونس طلا روز پنج‌شنبه توانست خود را در محدوده هزار و ۷۸۰ دلار تثبیت کند و در ابتدای روز جمعه به محدوده هزار و ۷۹۰ دلار قدم بگذارد. با ادامه حمایت خریداران، بعدازظهر روز جمعه، مرز هزار و۸۰۰ دلاری شکسته شد. اونس طلا حدود ساعت ۲۰ در محدوده هزار و ۷۹۷ دلار قرار گرفت.

این دومین هفته پیاپی است که قیمت طلا در مسیر صعودی قرار گرفته است. دلیل این مساله کاهش ارزش دلار در بازار ارز بین‌المللی بوده که باعث می‌شود فضا برای بالا رفتن تقاضای طلا بیشتر شود. به نظر می‌رسد افت ارزش دلار باعث شد تاثیر رشد سود اوراق قرضه و نگرانی از آغاز کاهش کمک‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، بر بازارهای طلا کاهش یابد. چنانکه گفته شد با پایین آمدن ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر‌دلاری ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا می‌رود که این افزایش تقاضا منجر به تقویت قیمت طلا در بازار می‌شود. فدرال‌رزرو آمریکا در طول سال‌های اخیر و به ویژه در بحران پاندمی کرونا اوراق قرضه را از بازارهای مالی خریداری کرده و به بازارها دلار تزریق کرده است. میزان دارایی اوراق قرضه فدرال‌رزرو در حال حاضر به ۸ تریلیون دلار رسیده و این بانک به دنبال این است که در سال‌های آینده ذخیره این اوراق را کاهش دهد.