در کنار بیمه‌های پایه که مردم از آن بابت هزینه‌های درمان استفاده می‌کنند، بخشی از هزینه درمان از طریق بیمه تکمیلی توسط شرکت‌های بیمه طرف قرارداد پرداخت می‌شود. اینکه در جریان شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینه‌های درمانی و دارویی به‌ویژه در سال جاری، روند پرداخت هزینه در شرکت‌های بیمه چه تغییری کرده و بابت هزینه‌های کرونا چه میزان پرداخت شده، موضوعی است که از بیمه مرکزی مورد پیگیری قرار گرفت و با ارائه گزارشی به «ایسنا» این روند اعلام شد. طبق توضیح بیمه مرکزی آنچه بابت پرداخت هزینه درمان از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت شده است به‌صورت تفکیک‌شده نیست و مجموع هزینه‌های کرونا و غیرکرونایی را دربرمی‌گیرد؛ چراکه این آمار در بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه نیز تفکیک نشده که بابت درمان افراد کرونایی چه میزان پرداخت شده است.

  پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیاردی در حدود ۱۷ ماه

بر اساس این گزارش، اطلاعات مبالغ پرداختی شرکت‌های بیمه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد از آغاز شیوع کرونا نشان می‌دهد از ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ تا نیمه مرداد سال جاری بالغ بر ۱۰هزار و ۷۰۰میلیارد تومان توسط شرکت‌های بیمه به مراجع درمانی پرداخت شده که این مبلغ البته بابت خدمات ارائه‌شده توسط مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت‌های بیمه به کلیه بیمه‌شدگان درمان تکمیلی بابت دریافت خدمات درمانی اعم از بیماران کرونایی و غیر کرونایی است.

  افزایش ۳۲ درصدی در سال قبل از کرونا

بررسی روند پرداخت هزینه‌های درمان به ویژه اینکه از زمان شیوع کرونا چه تغییراتی داشته است، آمار دریافتی از بیمه مرکزی در حدود سه سال گذشته نشان می‌دهد که خسارت پرداختی در بیمه درمان بابت بیمه تکمیلی در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۵۹۵میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶، ۴/ ۳۲درصد افزایش داشت.

  پرداخت ۹۹۹۲میلیاردی بیمه تکمیلی در سال ۹۸

در سال ۱۳۹۸ که باز هم هنوز خبری از کرونا نبوده و فقط ماه پایانی درگیری این بیماری شروع شده است، حدود ۹هزار و۹۹۲ میلیارد تومان از سوی شرکت‌های بیمه بابت بیمه تکمیلی پرداخت شده که نسبت به سال قبل از آن ۱/ ۴درصد افزایش دارد. اما در سال ۱۳۹۹ که جریان بیماری کرونا شدت می‌گیرد، پرداختی بیمه‌ها بابت درمان افزایش بیشتری داشته و به ۱۱هزار و ۸۱۷میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ حدود ۳/ ۱۸درصد افزایش دارد.