سازمان ملل سه سناریو درباره وضعیت صنعت توریسم در سال ۲۰۲۱ ارائه داده است که در هیچ یک از آنها انتظار احیای این صنعت در سال جاری و سال آینده دیده نمی‌شود. در بدبینانه‌ترین سناریو در سال جاری صنعت توریسم با افت ۷۵درصدی شمار سفرها نسبت به سال ۲۰۱۹ مواجه خواهد شد که در این حالت درآمد این صنعت ۹۴۸میلیارد دلار تنزل خواهد یافت و هزینه‌ای بالغ بر ۴/ ۲هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل خواهد کرد. در این سناریو به‌طور متوسط زیان تحمیل‌شده به تولید ناخالص داخلی دنیا ۵/ ۲برابر ناشی از افت درآمد صنعت توریسم است. البته زیان تحمیل‌شده به کشورهای صنعتی که سهم بالایی از مردم را واکسینه کرده‌اند و صنعت توریسم  کم و بیش در آنها از سر گرفته شده است، کمتر از کشورهای در حال توسعه و فقیر خواهد بود. در کشورهای صنعتی زیان اقتصادی ناشی از افت درآمد توریسم معادل همان افت درآمد این صنعت است؛ در حالی که هزینه تحمیل‌شده به اقتصاد ‌کشورهای فقیر تا ۴ برابر افت درآمد ناشی از کاهش توریسم هم می‌رسد. طبق این گزارش کشورهای صنعتی ۴۸درصد از این زیان را به خود اختصاص می‌دهند و ۵۳درصد از زیان اقتصادی ناشی ار کاهش درآمد توریسم به کشورهای در حال توسعه اختصاص پیدا می‌کند.

 در سناریوی دوم صنعت توریسم افت ۶۳درصدی میزان سفرها نسبت به سال ۲۰۱۹ را شاهد خواهد بود و در این سناریو زیان تحمیل‌شده به اقتصاد دنیا به ۷/ ۱هزار میلیارد دلار می‌رسد که بازهم ۴۸درصد از این زیان به کشورهای صنعتی و ۵۲درصد به کشورهای در حال توسعه اختصاص خواهد داشت.

در سومین سناریو ورود توریست‌ها به کشورهای در حال توسعه که نرخ واکسیناسیون پایینی دارند، ۷۵درصد تنزل یافته است؛ درحالی‌که در کشورهایی که نرخ واکسیناسیون در آنها بالاست و تعداد زیادی از مردم در مقابل این ویروس ایمن شده‌اند، درآمد صنعت توریسم نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی تنها۳۷ درصد تنزل می‌یابد. در این سناریو، اقتصاد دنیا با زیان ۸/ ۱هزار میلیارد دلاری روبه‌رو می‌شود که ۶۰درصد از این زیان به کشورهای در حال توسعه و ۴۰درصد به کشورهای توسعه‌یافته اختصاص خواهد داشت. از طرف دیگر کشورهای مختلف دنیا در این سناریوهای مختلف با شرایط اقتصادی خاصی روبه‌رو هستند. درصورتی‌که کشوری نتواند مرزها را به روی توریست‌های خارجی بگشاید، میزان آسیب اقتصادی سال جاری در آن کشور بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که در هر سه سناریو میزان زیان اقتصادی کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای فقیر ارزیابی شده و این وضعیت در سومین سناریو مشهودتر است.

طبق گزارش ارائه‌شده توسط سازمان ملل در سناریوی اول ما شاهد این خواهیم بود که اقتصاد دنیا زیانی معادل۷/ ۲درصد تولید ناخالص داخلی خود را تحمل خواهد کرد؛ ولی در سناریوی دوم این زیان به ۹/ ۱درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد و در سومین سناریو معادل ۲درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

ترکیه از جمله کشورهایی است که زیان زیادی را در سال جاری تحمل خواهد کرد. زیان اقتصادی این کشور در سناریوی اول معادل ۱/ ۹درصد تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود و در سناریوی دوم به ۳/ ۶درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد؛ ولی در سناریوی سوم که تفکیک بزرگی بین وضعیت کشورهای در حال توسعه و صنعتی ایجاد شده است، میزان زیان به ۸/ ۷درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.