به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا به نقل از بازار، «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین اعلام کرد که چین طی سه سال آینده به میزان سه میلیارد دلار کمک مالی اضافی را در جهت مقابل ویروس کرونا و بهبود اقتصادی و اجتماعی در سایر کشورهای درحال توسعه فراهم خواهد کرد. شی این سخنان را در سخنرانی مجازی خود در اجلاس جهانی بهداشت، که در رم و به همت ایتالیا، ریاست G۲۰ در سال ۲۰۲۱ و کمیسیون اروپا، انجام شده بود بیان کرد.

رئیس‌جمهور چین ضمن بیان این موضوع که کشورش تاکنون ۳۰۰ میلیون دز واکسن کووید-۱۹ را به جهان عرضه کرده و موارد بیشتری را نیز فراهم خواهد کرد، گفت: چین طرح تعلیق خدمات بدهی گروه G۲۰ را برای کشورهای فقیر‌تر به طور کامل اجرا کرده و تاکنون بازپرداخت بدهی‌های بیش از ۳/ ۱ میلیارد دلار یعنی بالاترین میزان به تعویق انداختن در میان اعضای G۲۰ را به تعویق انداخته است. شی همچنین در سخنرانی خود اضافه کرد که چین دو میلیارد دلار کمک برای پاسخگویی به کووید-۱۹ در کشورهای درحال توسعه فراهم کرده و تجهیزات پزشکی را به بیش از ۱۵۰ کشور و ۱۳ سازمان بین‌المللی با ارائه بیش از ۲۸۰ میلیارد ماسک، ۳/ ۴ میلیارد لباس محافظ و چهار میلیارد جعبه تست به سراسر جهان، ارسال کرده است.

او در ادامه گفت: از زمان آغاز ساخت واکسن کرونا، شرکت‌های چینی از شرکت‌های تولید‌کننده واکسن بوده که تکنولوژی و فناوری خود را به سایر کشورهای درحال توسعه منتقل کرده و از تولید مشترک با آنها حمایت کرده‌اند.

شی‌جین‌پینگ خواستار به عهده گرفتن و پذیرفتن مسوولیت‌های همکاری جهانی علیه این ویروس از سوی گروه جی۲۰ شد و پنج پیشنهاد ارائه داد، زیرا رئیس‌جمهور چین معتقد است که باید از طریق همبستگی و همکاری کشورها بسیاری از آزمایش‌ها را مورد آزمون قرار داده و قاطعانه هرگونه تلاش برای سیاسی کردن، برچسب زدن یا انگ زدن به‌ویروس را رد کرد.

همچنین در این نشست ناظران چینی اعلام کردند که ضرورت چندجانبه گرایی و وحدت در نبرد جهانی با کرونا، اهمیت پاسخ مشترک رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان به جدی‌ترین بحران بهداشت عمومی جهانی در یک قرن گذشته، را برجسته کرده و از اعضای G۲۰ خواستند تا از مانورهای سیاسی تفرقه‌انگیز در حین این همکاری پرهیز کنند.

بالاترین همکاری جهانی در خصوص واکسن از سوی چین

در همین راستا، «لو شیانگ»، محقق تحقیق در آکادمی علوم‌اجتماعی چین در گفت‌‌وگو با گلوبال تایمز ضمن اشاره به عدم حضور جو بایدن در این اجلاس اعلام کرد: دارا بودن مالکیت معنوی لزوما به معنای توانایی یک کشور در تولید واکسن نیست، بلکه همکاری در فناوری‌ها، مواد و نیروی انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این محقق بر این باور است که رئیس‌جمهور چین فعالیت‌های لازم برای همکاری جهانی در خصوص واکسن را انجام داده است که این موضوع به سایر کشورهای درحال توسعه که فاقد شرایط لازم برای تولید واکسن هستند، کمک خواهد کرد و نشان‌دهنده مسوولیت پذیری چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان است. چین با به تاخیر انداختن بازپرداخت بدهی برای کشورهای درحال توسعه، شرایط سخت سایر کشورهای درحال توسعه را درک می‌کند. لو ادامه داد: به تاخیر انداختن بازپرداخت بدهی‌ها ممکن است فقط آغاز کار از سوی چین باشد و این کشور در آینده اقدامات بیشتری برای کشورهای درحال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته که فقط به زبان بیان می‌کنند، انجام خواهد داد.

ژوانگ شیلیه، ایمونولوژیست مستقر در گوانگجو که از نزدیک در خصوص واکسن کووید به مطالعه پرداخته، معتقد است که چین ممکن است واکسن بیشتری را از طریق سیستم کوواکس پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی، تصویب اضطراری واکسن سینوواک چین را اعلام کرد، اهدا کند.

تولید محلی واکسن کارآمدترین روش در کشورهای درحال توسعه

در این اجلاس سندی به نام اعلامیه رم نیز به تصویب رسید. براساس گزارش رویترز، این اعلامیه مشترک نشان می‌دهد که این اجلاس خواستار صدور مجوز داوطلبانه و انتقال فناوری برای تقویت تولید واکسن است. در حقیقت، مکانیزم مشابهی که در آفریقا برای بهبود عرضه داروهای ایدز استفاده شد. ناظران چینی اظهار کرده‌اند که صدور مجوز داوطلبانه برای کمک به کشورهای درحال توسعه، به‌ویژه کشورهای آفریقایی، برای تهیه واکسن کافی نیست. طبق گزارش سازمان ملل، از ۴/ ۱ میلیارد دز واکسن کووید-۱۹، که تاکنون تجویز شده، فقط ۲۴ میلیون دز یعنی کمتر از دو درصد به آفریقا رسیده است. این ناظران معتقدند که تولید محلی، کارآمدترین روش برای دستیابی به واکسن برای کشورهای درحال توسعه با جمعیت زیاد است که در این میان، قدرت‌های بزرگی مانند ایالات‌متحده باید فورا تحریم صادرات برخی کالاها را برداشته و حمل و نقل، تجهیزات فروشگاهی، فناوری و تکنسین‌ها را برای کمک به تولید کشورهای درحال توسعه در زمینه واکسن، ارائه دهند.  به گفته وزارت امورخارجه چین، این کشور برای حدود ۴۰ کشور آفریقایی واکسن تهیه کرده و بزرگ‌ترین تامین‌کننده واکسن برای این منطقه است. چین همچنین به کشورهای آفریقایی در تولیدات محلی کمک کرده‌است. مصر اخیرا تولید واکسن سینوواک چین را آغاز کرده و به عنوان اولین کشور در آفریقا با ظرفیت تولید واکسن کووید شناخته شده‌است. این کشور، در سال اول ۴۰ میلیون دز واکسن سینوواک تولید خواهد کرد. بر همین اساس، «جیانگ چونلی»، استاد دانشکده علوم زندگی دانشگاه جیلین نیز اعلام کرده که برای برخی از کشورهای آفریقایی با ظرفیت تولید پایین یا شرایط ایمنی زیستی پایین، لازم است سازمان‌های بین‌المللی، غیردولتی و گروه‌های خیریه برای خرید واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و حمل آنها به این کشورها اقدام کنند.