به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان را واداشت تا به‌سرعت رفتارهای جدیدی را برای تداوم کار در شرایط کرونا اتخاذ کنند. براساس گزارشی از بنیاد بین‌المللی مک‌کنزی، برخی از رفتارهای جدید احتمالا در دوران پساکرونا نیز باقی خواهد ماند و مسیر برخی مشاغل را برای همیشه تغییر خواهد داد.

تداوم جلسات کاری از راه دور

یکی از روندهایی که به احتمال قوی حتی بعد از پایان همه‌گیری ادامه خواهد داشت، جلسات کاری مجازی است؛ البته با شدتی کمتر از دوران اوج شیوع کرونا. شاید بارزترین تاثیر کووید-۱۹، افزایش چشمگیر کارکنان از راه دور باشد. برای مشخص کردن چگونگی تداوم دورکاری پس از همه‌گیری، مک‌کنزی پتانسیل آن را در بیش از ۲ هزار وظیفه در ۸۰۰ شغل در هشت کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در این بررسی مشخص شده است: «با در نظر گرفتن کارهایی که می‌توانند از راه دور بدون از دست دادن بهره‌وری انجام شوند، درمی‌یابیم که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نیروهای کار در اقتصادهای پیشرفته می‌توانند بین سه تا پنج روز در هفته در خانه کار کنند. این میزان چهار تا پنج برابر بزرگ‌تر از میزان دورکاری پیش از شیوع کرونا است و می‌تواند تغییر بزرگی در جغرافیای کار ایجاد کند زیرا افراد و شرکت‌های زیادی می‌توانند از شهرهای بزرگ به حومه یا شهرهای کوچک‌تر منتقل شوند.

تجربه مثبت شرکت‌ها از دورکاری

براساس این گزارش، برخی شرکت‌ها پس از تجربه مثبت دورکاری در دوران همه‌گیری، در حال برنامه‌ریزی برای تغییر مکان به فضاهای کاری انعطاف‌پذیرتر هستند. این تغییر باعث می‌شود آنها به فضای اداری کمتری نیاز داشته باشند و هرروز تعداد افراد کمتری به محیط اداره رجوع کنند. یک نظرسنجی که در آگوست ۲۰۲۰ از سوی مک‌کنزی از ۲۷۸ مدیر انجام شد، نشان می‌دهد که آنها قصد داشتند به‌طور متوسط ۳۰ درصد از فضای اداری‌شان را کاهش دهند. در نتیجه ممکن است تقاضا برای رستوران و خرده‌فروشی در مناطق شهری و همچنین حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد.

خدمات مجازی از پزشکی تا خرده‌فروشی

پزشکی از راه دور، بانکداری آنلاین، سرگرمی‌های آنلاین یا خرده‌فروشی نیز در دوران همه‌گیری تجربه‌های خوبی داشته‌اند. یک شرکت مشاوره آنلاین پزشکی در هند با نام «پرکتو»، در فاصله بین آوریل تا نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ برابر رشد کرده است. این خدمات مجازی ممکن است با بازگشایی اقتصادی و پایان همه‌گیری تا حدودی کاهش یابد اما در سطوحی بالاتر از قبل از همه‌گیری فعالیت خواهد داشت.