آمادگی 5 سرمایه‌گذار برای تولید بنزین از متانول

وی با بیان اینکه ۱۵ طرح پتروشیمی برای بهره‌‌‌‌برداری در سال‌۱۴۰۳ برنامه‌‌‌‌ریزی شده‌اند، افزود: شمار مجتمع‌‌‌‌های پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ۸۰ مجتمع و ظرفیت صنعت به بیش از ۱۰۰‌میلیون‌تن می‌رسد.معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه خوراک مساله نخست در جهش تولید است، گفت: راهبرد امسال شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که خوراک مجتمع‌‌‌‌های پتروشیمی به سهولت تامین شود و کمترین محدودیت‌ها را داشته باشند.شاهمیرزایی به تولید بعضی از مجتمع‌‌‌‌های پتروشیمی در سال‌۱۴۰۲ با بیش از ۱۲۰‌درصد ظرفیت اسمی اشاره و بیان کرد: حاکمیت در فصول سرد سال، خود را متعهد به تامین گاز و رفاه مردم می‌داند و تامین گاز بخش خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد از این‌رو مدیریت مصرف انرژی با توجه به تولید بسیار خوب گاز در کشور اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی به‌منظور تامین خوراک پایدار موردنیاز، سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و ذخیره‌سازی گاز را در دستور کار قرار داده‌است. چند هفته گذشته نیز چندین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی با این هدف امضا شد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویت راهبرد سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعتی پویا، پایدار و رو به جلو در تراز جهانی داشته باشیم باید به تکمیل زنجیره ارزش اهتمام ورزیم.شاهمیرزایی ادامه داد: کوتاه‌‌‌‌کردن مدت زمان تعمیرات اساسی مجتمع‌‌‌‌های پتروشیمی و تکمیل طرح‌های نیمه‌‌‌‌تمام از برنامه‌های صنعت پتروشیمی برای افزایش تولید است. وی بیان کرد: تحریم محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد می‌کند اما برای اراده متخصصان ایرانی مانعی نمی‌تواند باشد، فقط ممکن است زمان اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه وعده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بومی‌‌‌‌سازی کاتالیست‌‌‌‌های صنعت پتروشیمی تا پایان سال‌محقق می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود سفارش‌های ساخت داخل در این صنعت افزایش یابد و تا چهار سال‌آینده به قله بومی‌‌‌‌سازی کالا و تجهیزات برسیم. شاهمیرزایی  ادامه داد: بومی‌‌‌‌سازی دانش‌‌‌‌های ‌‌‌‌فنی از جمله چالش‌های صنعت پتروشیمی است که در این زمینه نیز اقدام‌های بسیار خوبی در حال انجام است. معاون وزیر نفت تاکید کرد: توسعه مجتمع‌‌‌‌های پتروشیمی خوراک مایع در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از سوی دیگر مذاکره‌‌‌‌های لازم با پالایشگاه‌ها برای تامین خوراک مایع مجتمع‌‌‌‌ها به مقدار کافی انجام شده‌است.

شاهمیرزایی درباره توسعه پارک‌های پتروشیمیایی افزود: ۷ تا ۱۰‌میلیون‌تن متانول در پارک متانول منطقه انرژی‌‌‌‌بر پارسیان با طرح‌های  MTP/MTO در ۲۱ کارخانه به محصولات زنجیره این محصول تبدیل خواهند شد.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره برنامه تولید بنزین از متانول نیز گفت: معتقدم ارزش‌افزوده ایجادشده از محصولات تولیدی از انتهای زنجیره متانول اقتصادی‌تر است اما نزدیک ‌‌‌‌ترین راه برای جلوگیری از خام‌‌‌‌فروشی و صادرات متانول و جلوگیری از ایجاد ناترازی بنزین در کشور، اجرای طرح‌های MTG است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برای بالابردن اقتصاد اجرای طرح‌های MTG، تخفیف خوراک تا ۳۰‌درصد درنظر گرفته‌شده‌است و تاکنون پنج سرمایه‌گذار که خود تولیدکننده متانول هستند برای اجرای این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.