تلفیق دانش و اجرا میان وزارت نیرو و صنعت پتروشیمی

وی هم‌افزایی و تعاملات میان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را سبب افزایش بهره‌وری کشور دانست و افزود: با توجه به رویکرد مثبت حاکمیت در حوزه انرژی و اشتراک‌های موجود در بحث تامین انرژی بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو، تاکید و اهتمام ویژه‌ای بر تداوم همکاری بیشتر بین دو مجموعه داریم. معاون وزیر نفت، تهاتر و تبادل حامل‌های انرژی میان دو وزارتخانه را راهکاری مناسب برای استفاده بهینه از زیرساخت موجود خواند و اظهار کرد: هم‌اکنون انرژی موردنیاز صنعت پتروشیمی از طریق سه‌مجتمع فجر، مبین و دماوند به‌عنوان واحدهای مستقل، و همچنین ۱۱نیروگاه در مجتمع‌های پتروشیمی تامین می‌شود.

شاهمیرزایی با اشاره به اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی تاکید کرد: به مجریان طرح‌های پتروشیمی توصیه می‌کنم با برنامه‌ریزی مناسب، افزون بر تامین ظرفیت‌های موردنیاز خود در تامین مقداری از برق مصرفی روستاها و شهرهای اطراف محل استقرار، وزارت نیرو را همراهی کنند. وی همچنین از وزارت نیرو خواست با توجه به آسیب‌های مترتب در قطع برق مجتمع‌های پتروشیمی اهتمام و همکاری لازم را در پایداری تامین برق مجتمع‌ها داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر تشکیل کارگروه‌های مشترک تخصصی انرژی در حوزه نیروگاه‌ها و سوخت نوین در سطح کارشناسی تاکید کرد و آن را مقدمه‌ای بر تعامل موثر بین دو وزارتخانه دانست.

خودکفایی در تامین کالا و تجهیزات موردنیاز صنعت پتروشیمی تا پنج‌سال آینده

شاهمیرزایی ادامه داد: تامین نیازهای صنعت به‌ویژه کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های سازنده ایرانی در حال انجام است و امیدواریم تا پنج‌سال آینده به‌طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم. وی افزود: برآورد می‌شود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به حدود ۱۳۰میلیون تن و تا پایان برنامه هشتم به حدود ۲۰۰میلیون تن افزایش یابد، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این صنعت ارزش‌آفرین در آستانه جهشی بزرگ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هاب‌های جدید پتروشیمی در منطقه مکران و جاسک، همچنین منطقه انرژی‌بر پارسیان میزبان اجرای طرح‌های تازه پتروشیمی هستند، گفت: تامین برق موردنیاز این مناطق باید مورد توجه قرار گیرد و با همکاری و تعامل با وزارت نیرو نیازهای این مناطق تامین شود. شاهمیرزایی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: واحدهای تکمیلی در زنجیره ارزش مانند بخش‌های بالادستی برای تولید پایدار نیازمند تامین برق هستند و امید است وزارت نیرو با تامین برق موردنیاز این واحدها، در توسعه صنایع پایین‌دستی سهیم باشد. در ادامه این نشست، کارگروه تخصصی انرژی نیروگاه‌ها متشکل از نمایندگان مجتمع‌های تولید سرویس جانبی صنعت پتروشیمی، پژوهش و فناوری پتروشیمی، نماینده ستاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نیرو در حضور مدیران ارشد این مجموعه‌ها معرفی شد و کار خود را آغاز کرد.