ایران از سهمش در میدان آرش نمی‌گذرد

اوجی در زمینه همکاری‌های وزارت نفت با روسیه تصریح کرد: اکنون ما قرارداد توسعه هفت میدان بزرگ نفتی را با شرکت‌های بزرگ و توانمند روس داریم که فازهای نخست بعضی از این میدان‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم به تولید رسیده‌اند. تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هم در بخش بالادست و پایین‌‌‌‌‌‌‌‌دست با شرکت‌هایی از جمله گازپروم روسیه داریم که امیدواریم این تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌زودی به قرارداد تبدیل شوند. وی درباره تازه‌‌‌‌‌‌‌‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای توسعه میدان آرش گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و وزارت امورخارجه هم پیش از این اعلام کرده‌است، جمهوری‌اسلامی ایران از سهمی که در میدان آرش دارد نخواهد گذشت.  وزیر نفت ادامه داد: با مذاکراتی که از سوی وزارت امورخارجه انجام شده، مانند دیگر میدان‌‌‌‌‌‌‌‌های مشترک که با همسایگان از مسیر مذاکره توسعه می‌دهیم، انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم. 

وی درباره صادرات میعانات گازی نیز تصریح کرد: فروش میعانات گازی یکی از دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌های این دولت در آغاز کار خود بود. متاسفانه در دولت قبل نزدیک به ۷۸‌میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم. پیشنهادهایی هم در این ارتباط داده بودند که مکاتبات وزیر پیشین نفت با رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری پیشین و ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت سیزدهم مبنی‌بر خرید ۱۲ کشتی برای ذخیره میعانات گازی موجود است. اوجی، تولید میعانات گازی ایران را نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۵۰‌هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: ما در بحث میعانات گازی جدای از اینکه هیچ بشکه‌‌‌‌‌‌‌‌ای روی آب نداریم، تعهدها و مصارفی هم که در این بخش داریم بیش از تولیدمان است. 

وزیر نفت با بیان اینکه بنا داریم تا پایان دولت سیزدهم تا جایی‌که امکان دارد وارد زنجیره ارزش شویم، زیرا ورود به بخش زنجیره ارزش، تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذیر است، گفت: ورود به این بخش‌ها ارزآوری خوب، اشتغال‌زایی، جلوگیری از خام‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی را به‌همراه دارد. اوجی با اشاره به اینکه دیگر آرام آرام تحریم‌ها برای صنعت نفت و گاز ایران بی‌‌‌‌‌‌‌‌معنا و بی‌‌‌‌‌‌‌‌اثر می‌شود، گفت ما به همت ۱۰‌هزار متخصصی که در صنعت نفت داریم توانسته‌ایم به‌دستاوردهای خوبی در این بخش دست‌یابیم.  وی با اشاره به رشد خوب تولید نیز گفت: رشد گروه اقتصادی نفت و گاز براساس اطلاعات بانک‌مرکزی، در سال‌۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۰‌درصد بوده‌است که از بالاترین رشد اقتصادی نسبت به دیگر گروه‌های اقتصادی حکایت دارد، علت هم مشخص است، زیرا تولید نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی افزایش یافته‌است.