نامیبیـا؛ مقصد جدید غول‏‏‌های نفتی

بر اساس گزارش سازمان ملل، نامیبیا تنها ۵۳/ ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و نرخ رشد آن تنها ۲‌درصد است. با این حال، این کشور دارای ذخایر عظیم نفت خام است که از ذخایر چند عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فراتر می‌رود. این شرکت‌های چند‌ملیتی قبلا کار اکتشاف را در برخی از کشورهای همسایه نامیبیا مانند آنگولا آغاز کرده‌‌‌اند و هدفشان تکرار موفقیت‌‌‌های به‌‌‌دست‌‌‌آمده در آنجاست. نامیبیا از غرب با اقیانوس اطلس، از شمال با زامبیا و آنگولا و از شرق و جنوب شرقی با بوتسوانا و آفریقای جنوبی همسایه است.

علاوه بر ۱۱ میلیارد بشکه نفت خام، ۲/ ۲تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی در مناطق ساحلی نامیبیا کشف شده است. انتظار می‌رود این کشف کمبود انرژی را برطرف کرده و موجب بهبود شرایط اقتصادی این کشور شود. اگرچه فرآیند اکتشاف برای این میادین نفتی بکر هنوز آغاز نشده است، دولت نامیبیا قصد دارد تولید نفت خود را ظرف چهار سال آینده آغاز کند. بنابراین، همان‌طور که دولت نامیبیا در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است، ذخایر واقعی تنها پس از یک مطالعه گسترده مشخص خواهد شد.

امضای قرارداد با شورون

در اکتبر سال گذشته، شرکت بزرگ آمریکایی شورون تفاهم‌نامه‌‌‌ای را با سینتارا انرژی، یکی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز کانادا، برای اکثریت سهام در میدان نفتی و گازی PEL ۹۰ در حوضه اورنج فراساحلی نامیبیا امضا کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه، شورون نامیبیا اکتشاف، زیرمجموعه شورون، ۸۰‌درصد از سهام شرکت تراگو انرژی، زیرمجموعه سینتارا انرژی در نامیبیا را در اختیار خواهد داشت که ۱۰‌درصد از سهام آن را حفظ خواهد کرد.

بر اساس این توافق، شورون فعالیت‌‌‌های اکتشافی از جمله مطالعات لرزه‌‌‌نگاری سه‌بعدی و حفاری یک چاه اکتشافی اولیه را رهبری خواهد کرد. ارزش سرمایه‌گذاری این طرح اعلام نشده است. این سهام مربوط به آب‌‌‌های عمیق بلوک ۲۸۱۳B واقع در شمال ونوس‌‌‌پلی است که توسط توتال انرژی اداره می‌شود. طبق گزارش‌‌‌ها، در فوریه سال گذشته کشف قابل‌توجهی در آنجا انجام گرفته است. شرکت نفت و گاز شورون که مقر اصلی آن در کالیفرنیاست، پس از دو دهه به نامیبیا بازمی‌گردد.

حرکت شرکت‌های کانادایی

یکی دیگر از شرکت‌های مستقر در کانادا، اکو آتلانتیک، کل مجموعه دارایی‌‌‌های دریایی آزینام، یک شرکت اکتشاف و تولید (E&P)  در نامیبیا را خریداری کرده است. هدف این حرکت استراتژیک تقویت حضور اکو آتلانتیک در نامیبیاست. با توجه به رونق بازار نفت و گاز این کشور، اکو آتلانتیک در میان ده‌‌‌ها شرکتی است که به دنبال ورود به این کشور آفریقایی برای کشف ذخایر عظیم آن هستند. با گسترش افق‌‌‌ها، یک شرکت اکتشافی کانادایی به نام ریکون افریکا قراردادی را با شرکت ملی نفت نامیبیا امضا کرده است تا مشارکت خود را در حوضه کاوانگو در منطقه وایدرنس اوکاوانگو در نامیبیا افزایش دهد. در نتیجه، ریکون افریکا در آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد سه حلقه چاه اکتشافی حفر کند و از این طریق سرمایه‌گذاری خود را در مشارکت با شرکت‌های خارجی برای افزایش فعالیت‌‌‌های اکتشافی و تولیدی گسترش دهد.

کشف Graff-۱ شل

شرکت ملی نفت نامیبیا با مشارکت قطر انرژی و شل نامیبیا آپستریم، در فوریه ۲۰۲۲ یک کشف قابل‌توجه از نفت سبک در چاه Graff-۱ فراساحلی نامیبیا انجام داد. دولت نامیبیا در نظر دارد این پروژه را تسریع بخشد تا زودتر وارد مرحله بهره‌‌‌برداری شود. تولید در این سایت تا سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

در ژوئیه ۲۰۲۳، شرکت بزرگ شل مستقر در بریتانیا حضور هیدروکربن‌‌‌ها را در چهارمین چاه اکتشافی Lesedi-۱X اعلام کرد که حفاری آن را در فراساحل این کشور آفریقایی به پایان رسانده بود. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که پس از سه اکتشاف در حوضه فراساحلی نامیبیا در دو سال گذشته به تلاش‌‌‌های اکتشافی خود ادامه خواهد داد. هم شرکت شل و هم شرکت توتال انرژی فرانسه اخیرا اکتشافات قابل‌‌‌توجهی را در حوضه فراساحلی نامیبیا انجام داده‌‌‌اند. در سال ۲۰۲۲، شل و شرکای آن دو اکتشاف در یک حوضه انجام دادند.

کشف حوضه نفت سبک توتال انرژی

اندکی پس از کشف شل، توتال انرژی از کشف مقدار قابل‌‌‌توجهی نفت سبک همراه با گاز در نزدیکی ونوس در بلوک ۲۱۹۳B خبر داد. این کشف پتانسیل حوضه‌‌‌های مرزی نامیبیا را برجسته می‌کند و انتظار می‌رود دوره جدیدی از سرمایه‌گذاری در این کشور آفریقای جنوبی آغاز شود. بر اساس بیانیه شرکت، بلوک ۲۹۱۳B توتال انرژی تقریبا ۸۲۱۵ کیلومترمربع از ساحل نامیبیا را پوشش می‌دهد. شرکت بزرگ نفت و گاز فرانسوی این میدان نفتی را با ۴۰‌درصد سود، بهره‌‌‌برداری می‌کند؛ در حالی که قطر انرژی ۳۰‌درصد و ایمپکت اویل و گاز و نامکور هر کدام به ترتیب ۲۰‌درصد و ۱۰‌درصد در این دارایی سهم دارند.

تصاحب عمده سهام توسط اکسون موبیل

شرکت چندملیتی نفت و گاز اکسون موبیل که مقر آن در تگزاس است، با دولت نامیبیا و شرکت ملی نفت نامیبیا با هدف توسعه زمین‌‌‌های اکتشافی خود در نامیبیا توافق‌نامه‌‌‌ای امضا کرده است. این توسعه شامل تقریبا ۲۸‌هزار کیلومترمربع در بلوک‌‌‌های ۱۷۱۰ و ۱۸۱۰ و همچنین قراردادهایی با شرکت ملی نفت نامیبیا برای بلوک‌های ۱۷۱۱ و ۱۸۱۱A است. این بلوک‌‌‌ها از خط ساحلی در حدود ۲۱۵ کیلومتر دور از ساحل نامیبیا گسترش یافته و به عمق ۴۰۰۰ متری آب می‌‌‌رسد.

در بلوک‌‌‌های عملیاتی ۱۷۱۰ و ۱۸۱۱A، ۹۰‌درصد سود متعلق به اکسون موبیل است؛ در حالی که به شرکت ملی نفت نامیبیا تنها ۱۰‌درصد باقی‌مانده تعلق می‌گیرد. این شرکت بزرگ آمریکایی تصمیم گرفته است ۵‌درصد از سهام خود را به یک شرکت محلی نامیبیا اختصاص دهد. علاوه بر این، این شرکت تصمیم گرفته است تا بلوک‌های ۱۷۱۱ و ۱۸۱۱A را تا ۸۵‌درصد بهره‌‌‌برداری کند و باقی‌مانده به شرکت ملی نفت نامیبیا اختصاص می‌‌‌یابد. علاوه بر این، اکسون موبیل ۴۰‌درصد در مجوز PEL ۸۲ در فراساحل نامیبیا دارای سهام است که تقریبا ۱۱۵۰۰ کیلومترمربع از دارایی‌‌‌های هیدروکربنی را پوشش می‌دهد. هجوم سرمایه‌‌‌های مستقیم خارجی، نامیبیا را به آغاز اکتشاف پتانسیل نفت و گاز خود ترغیب کرده است. از آنجا که شرکت‌های چندملیتی متعددی در استراتژی‌‌‌های خود به دنبال گسترش دامنه اکتشاف و پردازش هستند، نامیبیا در سال‌های آینده به عنوان یکی از مقاصد مهم نفت و گاز ظاهر می‌شود.