موشکافی آماری نفت ایران

به گزارش «شانا»، ثبت رقم بیش از ۴۲‌میلیارد دلاری برای ارزش صادرات نفت‌خام ایران در سال‌۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد این رقم به‌دنبال افزایش فروش محموله‌‌‌‌‌‌‌های نفتی در حال نزدیک‌شدن به رقم ۶۰‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار ثبت‌‌‌‌‌‌‌شده در سال‌۲۰۱۸ است. مجموع ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال‌۲۰۲۲ میلادی به ۸۷۳‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار رسید ‌که در مقایسه با رقم ۵۶۶‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار ثبت‌‌‌‌‌‌‌شده در سال‌۲۰۲۱ میلادی افزایش نشان می‌دهد.  

رشد تولید نفت‌خام ایران

داده‌‌‌‌‌‌‌های بولتن آماری سالانه اوپک همچنین از افزایش ۱۶۱‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای تولید روزانه نفت‌خام ایران در سال‌۲۰۲۲ نسبت به سال‌۲۰۲۱ میلادی حکایت دارد، به‌‌‌‌‌‌‌طوری که رقم تولید روزانه نفت‌خام ایران بر اساس آمارهای منابع ثانویه در سال‌۲۰۲۲ میلادی ۲‌میلیون و ۵۵۴‌هزار بشکه ثبت شده‌است، درحالی‌که این مقدار در سال‌۲۰۲۱ میلادی ۲‌میلیون و ۳۹۲‌هزار بشکه در روز بود. بر اساس این گزارش، با روی‌‌‌‌‌‌‌ کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت قرار گرفت تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰‌درصد افزایش داشته‌است. روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال‌۱۴۰۱ هم تداوم داشت و در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت با تایید افزایش صادرات نفت ایران پیش از این گفته بود در سال‌۱۴۰۱، ۱۹۰‌میلیون بشکه نفت بیشتر از سال‌۱۳۹۹ و ۸۳‌میلیون بشکه بیشتر از سال‌۱۴۰۰ صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

اوجی به‌‌‌‌‌‌‌تازگی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه نفت‌خام و میعانات گازی و بیش از یک‌میلیارد مترمکعب گاز غنی (ترش) در ایران گفت: با توجه به‌وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی مدونی برای افزایش توان تولید درنظر گرفته‌است. بر این اساس دبیرخانه اوپک هم در تازه‌‌‌‌‌‌‌ترین گزارش ماهانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت‌خام ایران در ماه ژوئیه به ۲‌میلیون و ۷۵۴‌هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با ثبت رقم روزانه ۲‌میلیون و ۶۷۹‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای در ماه مه، افزایش روزانه ۵۶‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای را نشان می‌دهد.

بازیابی جایگاه چهارم ایران در اوپک

گزارش‌های ماهانه سه ماه اخیر دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت‌خام ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن روندی افزایشی را طی کرده است، به‌‌‌‌‌‌‌طوری که ایران از ماه مه امسال توانست دوباره جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت در اوپک که برای سال‌ها از آن دور شده بود را دوباره به‌‌‌‌‌‌‌دست آورد و تثبیت کند.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌‌‌‌‌‌‌ترین گزارش چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت انرژی خود در ماه ژوئیه اعلام کرد؛ تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳‌میلیون و ۱۰‌هزار بشکه در روز رسیده و این رقم مشابه ماه مه امسال بوده‌است. این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس به‌‌‌‌‌‌‌تازگی در گزارشی اعلام کرد تولید روزانه نفت‌خام ایران از آغاز سال‌۲۰۲۳ میلادی تاکنون با ۳۵۰‌هزار بشکه افزایش همراه بوده‌است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تولید نفت‌خام ایران با وجود تحریم‌های شدید در سال‌۲۰۲۲ میلادی هم با افزایش ۱۳۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای روبه‌‌‌‌‌‌‌رو بوده و به میانگین ۲‌میلیون و ۵۵۰‌هزار بشکه در روز رسیده است.  شایان یادآوری است که داده‌های هفتاد و دومین نسخه گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» که به بررسی عملکرد صنعت انرژی جهان در سال‌۲۰۲۲ میلادی می‌پردازد، نشان می‌دهد تولید نفت‌خام و میعانات گازی ایران در سال‌۲۰۲۲ میلادی به ۳‌میلیون و ۳۱۳‌هزار بشکه در روز رسیده است، درحالی‌که این رقم نسبت به سال‌۲۰۲۱ میلادی ۱/ ۴‌درصد (روزانه ۱۲۹‌هزار بشکه) افزایش را نشان می‌دهد. 

بر اساس آمارهای گزارش «بررسی آماری انرژی جهان»، تولید نفت‌خام و میعانات گازی ایران در سال‌۲۰۲۱ میلادی ۳‌میلیون و ۱۸۴‌هزار بشکه در روز ثبت ‌شده‌بود. چندی پیش خبر‌‌گزاری بلومبرگ در گزارشی با عنوان «ورود بی‌‌‌‌‌‌‌سر و صدای نفت ایران به بازارهای جهانی» اعلام کرد صادرات نفت‌خام ایران در ماه مه سال‌۲۰۲۳ میلادی به روزانه یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه و بالاترین مقدار در پنج سال‌اخیر رسیده‌است. با توجه به نیاز روزافزون صنایع نفت و گاز به جذب سرمایه‌گذاری جدید، دبیرکل اوپک توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مربوط به افزایش تولید سوخت‌های فسیلی را غیرعملی و غیرسازنده دانست.

به گزارش پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک، هیثم الغیص در جریان نشست وزیران انرژی گروه‌۲۰ موسوم به جی۲۰، در گوآ هند ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این رویداد با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» گفت: هند؛ در واقع شریک راهبردی کلیدی برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و اعضای آن است. وی افزود: واضح است که در دهه‌های آینده با افزایش جمعیت و رشد اقتصاد، جهان به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت.

چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز نفت در ۲۰۴۵

دبیرکل اوپک ادامه داد: در چشم‌انداز جهانی نفت اوپک، تقاضای جهانی انرژی تا سال‌۲۰۴۵ میلادی، ۲۳‌درصد افزایش خواهد یافت. الغیص تصریح کرد: تحقق این رشد، تضمین امنیت انرژی و دسترسی مقرون‌به‌صرفه، در عین‌حال کاهش انتشار جهانی گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌ای مطابق با توافق‌نامه اقلیمی پاریس، نیازمند انواع انرژی، فناوری‌ها، سرمایه‌گذاری و همکاری گسترده‌ است. وی گفت: صنعت نفت از هم‌‌‌‌‌‌‌اکنون تا سال‌۲۰۴۵ میلادی به تنهایی به ۱/ ۱۲‌تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، با این حال در چند سال‌گذشته درخواست‌های زیادی برای پایان‌دادن به تامین مالی پروژه‌های نفتی وجود داشته‌است. دبیرکل اوپک افزود: این سازمان معتقد است توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی برای آینده انرژی جهان نه عملگرایانه است و نه سازنده.

الغیص ادامه داد: پیروی از این مسیر به‌‌‌‌‌‌‌شدت بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد، تحرک اجتماعی و دسترسی به انرژی مقرون‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌صرفه را محدود و فقر انرژی را تشدید می‌کند. وی گفت: ما در اوپک معتقدیم سیاستگذاران و سهامداران صنعت به‌‌‌‌‌‌‌منظور حصول اطمینان از فضای سرمایه‌گذاری پایدار و بلندمدت برای انواع انرژی باید همکاری کنند، به‌‌‌‌‌‌‌طوری که به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و کشورهای توسعه‌‌‌‌‌‌‌یافته و درحال‌توسعه باشد. دبیرکل اوپک یادآور شد که پیام کلیدی هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک که به‌‌‌‌‌‌‌تازگی در وین برگزار شد، این بود که همه بازیگران صحنه انرژی جهان باید برای تضمین امنیت انرژی و کربن‌‌‌‌‌‌‌زدایی دست به‌دست هم دهند.

الغیص تصریح کرد: کشورهای عضو اوپک آماده، مایل و قادر به ایفای نقش کلیدی در تامین انرژی جهان و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌ای با هدف حفظ محیط‌زیست هستند. وی در پایان تاکید کرد همسو با شعار این رویداد با عنوان «یک زمین، یک خانواده، یک آینده»، اوپک مشتاق همکاری نزدیک با اعضای گروه۲۰ با هدف ارتقای آینده انرژی پایدار برای جهان است.