بهبود عملکرد انرژی در صنعت انتقال معادل بیش از ۲۰۵‌هزار بشکه نفت‌‌‌ است

علی ابراهیمیان در خصوص برنامه‌‌‌ریزی برای طراحی نقشه‌‌‌راهی در جهت تاکیدات وزیر نفت در زمینه بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی بیان کرد: این موضوع برخلاف آنکه در مجامع عمومی، مبحث ساده و پیش‌‌‌پاافتاده‌‌‌ای تصور می‌شود، پیچیدگی‌‌‌های فراوانی دارد، مبحثی بین‌‌‌رشته‌‌‌ای است و به حمایت‌‌‌های جدی نظام‌‌‌مند و توجه دوچندان نیاز دارد. وی تاکید کرد: توجه هم‌‌‌زمان به پایداری انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌‌‌های نفتی، در کنار مباحث بهینه‌‌‌سازی مصرف و عملکرد انرژی به معنای استفاده درست، دقیق و بهینه از امکانات موجود است. پایش شاخص‌‌‌های بالادستی عملکرد انرژی تصویر مناسبی از عملکرد کل سیستم ارائه می‌کند و این دسته شاخص‌‌‌ها ابزار بسیار مناسبی برای مدیران فراهم می‌کنند، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که دستیابی به شاخص‌‌‌های بهینه عملکرد انرژی به معنای انجام بهینه فرآیند انتقال مواد نفتی از لحظه برنامه‌‌‌ریزی انتقال مواد نفتی تا زمان اجرا، نحوه‌‌‌ بهره‌‌‌برداری از تجهیزات، انجام صحیح تعمیرات و... است.

رئیس مدیریت انرژی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در ادامه بهینه‌‌‌سازی عملکرد انرژی را سبب کاهش مصرف حامل‌‌‌های انرژی دانست و گفت: بهینه‌‌‌سازی عملکرد انرژی یعنی اگر پیش از این به‌ازای انتقال یک‌لیتر مواد نفتی حدود ۲۲۰کیلوژول انرژی مصرف می‌‌‌کردیم، امروز این عدد به کمتر از ۲۱۵کیلوژول کاهش یافته است. ابراهیمیان تاکید کرد: اگر انتقال مواد نفتی که در سال ۱۴۰۱ شرکت محقق کرد، انجام نمی‌‌‌شد و این فرآورده‌‌‌ها توسط نفتکش‌‌‌های جاده‌‌‌پیما منتقل می‌‌‌شدند، باید بیش از ۵میلیون تانکر نفتکش جمعا مسافتی معادل ۲/ ۶میلیارد کیلومتر را در جاده‌‌‌های کشور تردد می‌‌‌کردند. این موارد یعنی خالص صرفه‌‌‌جویی ناشی از انتقال مواد نفتی نسبت به حمل جاده‌‌‌ای در سال ۱۴۰۱، معادل ۷/ ۱میلیارد لیتر نفت گاز، به ارزش حداقل ۲۶/ ۱میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه عملکرد مدیریت مصرف انرژی را در سال‌های اخیر خوب توصیف کرد و گفت: در سال‌های اخیر در همه زمینه‌‌‌ها شاهد ارتقای مدیریت و شاخص‌‌‌های عملکرد انرژی بوده‌‌‌ایم و باید اذعان کرد با اقدام‌‌‌ها و پیگیری‌‌‌های انجام‌‌‌شده ضمن صرفه‌‌‌جویی اقتصادی قابل‌‌‌توجه در هزینه‌‌‌های جاری شرکت، فواید قابل‌‌‌توجهی نیز حاصل شده است. ابراهیمیان تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته اقدام‌‌‌های مدیریت انرژی بیشتر بدون هزینه یا کم‌‌‌هزینه بوده و اگر سال‌‌‌‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ را به‌‌‌عنوان خط مبنا در نظر بگیریم، در سال ۱۴۰۱ نسبت به این مبنا بیش از ۴‌درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از یک‌درصد بهبود عملکرد انرژی داشته‌‌‌ایم. وی افزود: به این منظور انجام ممیزی‌‌‌های فنی انرژی در دوسطح ممیزی فنی انرژی عبوری و ممیزی فنی انرژی تفصیلی از ارکان برنامه‌‌‌های واحد مدیریت انرژی در سال‌جاری و سال‌های آینده خواهد بود.