وی افزود: مطالعات امکان‌‌‌‌‌‌سنجی این طرح در قالب ۷ سناریو انجام‌ شده‌است. خوراک این پتروپالایشگاه نفت‌خام سنگین و فوق‌سنگین است و ۳۰‌درصد محصولات تولیدی آن نیز پتروشیمی است که شامل انواع زایلن‌‌‌‌‌‌ها، پلیمرها و بوتادین و پروپیلن و غیره است، همچنین ۷۰‌درصد تولیدات نیز پالایشگاهی است و تولید نفت‌کوره این پتروپالایشگاه صفر خواهد بود. سالاری گفت: برای اجرای این پروژه، کنسرسیومی از هلدینگ‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی و پالایشی و بانک‌ها و صندوق‌ها شکل‌گرفت و مشارکت‌‌‌‌‌‌نامه تنظیم و در حضور ریاست محترم‌‌‌‌‌‌ امضا شد. مطالعات مکان‌‌‌‌‌‌یابی این طرح انجام‌شده و لازم است که استحصال زمین انجام شود. با منطقه ویژه اقتصادی وارد مذاکره شدیم و حدود ۴۵۰ هکتار زمین در بندرعباس درنظر گرفته‌ شده‌است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: دلیل انتخاب این مکان نیز این است که در منطقه بندرعباس زیرساخت لازم به دلیل احداث دو پالایشگاه کشور از قبل وجود دارد و دیگر نیازی به هزینه‌‌‌‌‌‌کرد جدید نیست. به موازات این موضوع، مطالعات زیست‌‌‌‌‌‌محیطی، پدافند غیرعامل و پیش‌بینی و مطالعات اولیه طراحی بنیادی انجام‌ شده‌است.وی اظهار کرد: برای سرعت بخشیدن به این پروژه و آغاز‌شدن عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی تصمیم‌گرفتیم که مجری طرح را انتخاب کنیم که کار را آغاز کند و سپس بعد از ثبت شرکت، کار به هیات‌مدیره و مدیرعامل واگذار شود. مجری این طرح شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، انتخاب شد.سالاری تاکید کرد: هم‌‌‌‌‌‌اکنون‌‌‌‌‌‌ مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان (احمدی) در منطقه حضور دارند تا کارهای اولیه مرتبط با زمین را پیگیری کنند. نیاز است که در آن منطقه کمپ کارگری و موارد دیگر داشته باشیم که ایشان پیگیر مقدمات آن هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: ترکیب سهامداران این طرح بدین صورت است که گروه تدبیر انرژی ۱۵‌درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۱۵‌درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵‌درصد، شرکت ملی پالایش و پخش ۱۰‌درصد، بانک ملی ۱۵‌درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵‌درصد، بانک ملت ۵/ ۷درصد و بانک تجارت ۵/ ۷درصد سهام دارند.وی ادامه داد: کل سرمایه‌گذاری این طرح ۹‌میلیارد یورو است و این پروژه در فازهای مختلف به بهره‌‌‌‌‌‌برداری می‌رسد تا بدین صورت منابع حاصل از فازهای قبلی صرف تکمیل فازهای بعدی شود؛ پیش‌بینی ما این است که این پروژه در ۵ سال‌آینده تکمیل شود. عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد.

سالاری عنوان کرد: با وجود اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش در پروژه شهید سلیمانی فقط ۱۰‌درصد است و در هیات‌مدیره این پتروپالایشگاه نیز حضور ندارد، اما مدام پیگیر ماجرا هستیم و در تدوین اساسنامه، مشارکت‌‌‌‌‌‌نامه، اخذ زمین، اخذ مجوز شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار و غیره به‌صورت مستقیم پیگیری کردیم.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: جلسات متعددی را با کمیسیون انرژی مجلس داشتیم و برای حل مشکلات و رفع موانع از آنها کمک گرفتیم. امیدوار هستم که زودتر مجوز شورای پول و اعتبار اخذ شود تا سهامداران بانک در این پروژه بتوانند قدرالسهم خود را بپردازند و فرآیند ثبت شرکت زودتر انجام شود.وی افزود: در کنار پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی، احیای طرح پالایشگاه ۱۸۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای خوزستان نیز در دستور کار قرار گرفته‌است.

در دولت قبل مجوز این پالایشگاه ابطال شده‌بود و ما مجددا این مجوز را احیا کردیم. مطالعات این طرح به اتمام رسیده و ما به سمت تدوین مشارکت‌‌‌‌‌‌نامه و ثبت شرکت حرکت کرده‌‌‌‌‌‌ایم. سالاری اشاره کرد: در طرح پالایشگاه خوزستان، ۲۰‌درصد شرکت ملی پالایش و پخش و ۸۰‌درصد بخش‌خصوصی خارجی سهامدار هستند. خوراک این پالایشگاه از نفت‌خام میدان آزادگان و غرب کارون تامین می‌شود و چون نفت این میدان خاص است، مدتی کار مدل‌‌‌‌‌‌سازی و تعیین الگوی پالایشی وقت گرفت.