راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی سامانه مبادله ارزی به پشتوانه صنعت پتروشیمی

وزیر نفت با یادآوری اینکه در آغاز به‌‌‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم به‌‌‌‌‌‌‌واسطه تحریم‌ها فروش نفت ایران در سطحی پایین قرار داشت و در بعضی ماه‌های پس از سال‌۹۷ به رقمی ناچیز رسیده بود، تصریح کرد: همکاران من با توکل به خدا و کار جهادی با بازاریابی و دورزدن تحریم‌ها امروز فروش نفت را به بالاترین رقم نسبت به سال‌۹۷ رسانده‌‌‌‌‌‌‌اند. اوجی با اشاره به وصول مطالبات ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز کشور طی ماه‌های اخیر گفت: بر اساس آمارهای بانک‌مرکزی خوشبختانه وزارت نفت به همه تعهدهای تامین ارزی خود عمل کرده‌است و بر اساس پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌ها، امسال نیز با روند کنونی فروش نفت به همه تعهدهای ارزی خود عمل می‌کنیم.

میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب به یک‌سوم رسید

وی با اشاره به‌وجود ۷۸‌میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب در ابتدای آغاز به‌‌‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم بیان کرد: با دیپلماسی فعال همکارانم و بازاریابی‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده در سراسر دنیا امروز این مقدار به سطحی پایین‌تر از رقم پیشین رسیده است. در همین حال تولید میعانات گازی کشور به‌‌‌‌‌‌‌واسطه تولید حداکثری گاز از پارس‌جنوبی در مجموع به روزانه بیش از ۸۵۰‌هزار بشکه رسیده است. وزیر نفت با بیان اینکه با مدیریت در بحث تولید و تقاضا در کشور پارسال هیچ‌گونه قطعی برق و گاز در زمستان نداشتیم، تصریح کرد: امسال با وجود سرمای کم‌‌‌‌‌‌‌سابقه و پایدار در کشور، از ۲۷‌میلیون مشترک گاز تنها به‌‌‌‌‌‌‌دلیل قطع گاز وارداتی از ترکمنستان آن‌هم فقط برای چند روز، گاز ۱۷‌هزار مشترک در شهرستان تربت‌‌‌‌‌‌‌جام با محدودیت‌هایی روبه‌‌‌‌‌‌‌رو بود که بلافاصله هم مشکل برطرف شد. وی اظهار کرد: متاسفانه به‌‌‌‌‌‌‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر در بخش‌های بالادست صنعت نفت ناترازی گاز در کشور سال‌به سال‌در حال افزایش است، اما افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف می‌تواند تاثیری زیادی در روند شدت مصرف گاز در کشور داشته باشد.

اوجی افزود: با ابتکارهایی در ۱۶ ماه اخیر بیش از ۲۰‌میلیون لیتر به ظرفیت پالایش نفت کشور و روزانه ۱۷‌میلیون مترمکعب به تولید پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های گازی کشور افزوده شده‌است. امسال در اوج مصرف بدون آنکه حتی یک ساعت چرخ تولید در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های گازی کشور متوقف شود، روزانه بیش از ۸۵۰‌میلیون مترمکعب تولید گاز شیرین داشته‌‌‌‌‌‌‌ایم. وی گفت: امسال در پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌‌‌تمام صنعت نفت سرمایه‌گذاری قابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی شده‌است که تا پایان امسال بخشی از این پروژه‌ها به ارزش ۱۴‌میلیارد دلار به بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری می‌رسد. وزیر نفت با تاکید بر اینکه مهم‌ترین فاز پارس‌جنوبی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی مشترک است که طی ۲۰ سال‌اخیر تنها روی کاغذ برای آن تصمیم‌گیری شد، ادامه داد: بلافاصله پس از آغاز به‌‌‌‌‌‌‌کار در دولت سیزدهم با پذیرش ریسک کاری پیچیده و انجام نشده، اقدام‌های لازم برای جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی سکوی C۱۲ به‌موقعیت B ۱۱ انجام شد و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال‌آینده این فاز به بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری برسد.

تزریق ۱۴‌میلیارد دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی کشور به بیش از ۹۰‌میلیون ‌تن رسیده است، افزود: این صنعت پارسال ۱۴‌میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق کرد و امسال تا به امروز نیز ۱۴‌میلیارد دلار دیگر به این سامانه تزریق کرده‌، البته به پشتوانه صنعت پتروشیمی بانک‌مرکزی به تازگی سامانه مبادله ارزی خود را راه‌اندازی کرده‌است.