حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با «شانا» با اشاره به‌معرفی جواد اوجی به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم، اظهار کرد: برآورد من این است آقای اوجی از نمایندگان مجلس رأی اعتماد مناسب می‌گیرد. وی از دل وزارت نفت آمده، حوزه کاری‌اش کاملا تخصصی است و پیش از این هم معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بوده که بخش مهمی در این وزارتخانه ‌است.

وی ادامه داد: ما امروز در حوزه گاز از نفت هم فعال‌تر هستیم؛ هم به‌لحاظ تامین نیازهای داخلی، هم در صادرات و هم از نظر استخراج در جایگاهی که در حوزه نفت داریم، حالا وی پس از مقطعی که در دولت گذشته در وزارت نفت نبوده و در ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) حضور داشته‌است و در آنجا هم در حوزه‌های صنعت نفت کار کرده، به‌این وزارتخانه بازمی‌گردد.

این عضو کارگروه نفت، گاز و پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در مجموع به‌نظرم از آنجا که وی هم وزارتخانه را می‌شناسد و هم مجموعه وزارتخانه از وی شناخت دارد، گزینه مناسبی برای تصدیگری وزارت نفت است و ما هم به‌طور حتم کمک می‌کنیم که ان‌شاءالله رأی بیاورند.

فیروزی تاکید کرد: البته در کنار آن مطالبات نمایندگان پابرجاست زیرا بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی از حوزه‌های بسیار مهم کشور، هم از نظر درآمدزایی و ارزآوری و هم از حیث زیرساخت‌هاست و به‌طور حتم وزارت نفت باید به‌این سمت برود که از خام‌فروشی در حوزه‌های مختلف جلوگیری شود، ما باید به‌سمت ارزش افزوده و تکمیل زنجیره و حوزه‌ها از جمله نفت و پتروشیمی برویم و از خام‌فروشی جلوگیری کنیم. وی با بیان اینکه آقای اوجی چالش‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه صنعت گاز و نفت را می‌شناسد و می‌تواند با اشرافی که دارد به‌حل مسائل کمک کند، افزود: اگر ما چند گزینه خوب برای وزارت نفت در کشور داشته باشیم، به‌طور حتم یکی از آنها آقای اوجی است که این عرصه را خوب می‌شناسد و در این عرصه خوب کار کرده‌است، از سویی ضوابط ساختار داخلی این عرصه را می‌داند و هم در حوزه همکاری‌های خارجی کار کرده‌است.

این عضو کارگروه نفت، گاز و پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آقای اوجی در حقیقت در تنوعی از حوزه‌های این وزارتخانه سابقه کار دارد که به‌نظر می‌آید ما کمتر شخصی در حوزه وزارت نفت داریم که ترکیب تخصص‌ها و فعالیت‌ها را تجربه‌کرده باشد.

  معرفی «اوجی»؛ نویددهنده موفقیت‌های آینده صنعت نفت

در همین حال یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: معرفی اوجی به‌عنوان فردی از بدنه صنعت نفت، نویددهنده موفقیت‌های آینده این صنعت است.

سیدجواد حسینی‌کیا به ‌اولویت‌هایی که وزیر نفت آینده باید بر آنها تمرکز کند، اشاره و اظهار کرد: این صنعت باید از خام‌فروشی بیش‌تر فاصله گیرد و به‌سمت تکمیل زنجیره پیش برود.

وی، احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت‌خام را از مهم‌ترین وظایف وزیر نفت کشور دانست و افزود: وزیری که هدایت سکان وزارت نفت را به‌عهده می‌گیرد باید در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه بر کشور، تدابیر هوشمندانه را برای فروش نفت ایران اتخاذ کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از صنعت پتروشیمی به‌عنوان صنعت پیشران کشور نام برد و تصریح کرد: مدیریت این صنعت پیشران نیازمند مدیری قوی است که افزون بر اشتغالزایی، ارزش‌افزوده بالایی نیز برای ایران ایجاد می‌کند.

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس پیشتر گفت: آقای اوجی از بدنه وزارت نفت و فارغ‌التحصیل دانشگاه نفت بوده که با سابقه ۳۰ سال خدمت در این وزارتخانه از کارشناسی تا بالاترین مراحل را طی کرده‌است.