صنعت پتروشیمی؛ شاخص توسعه

توسعه ساحل و دریا محور صنعت پتروشیمی

مرتضی شاهمیرزایی در حاشیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور درباره برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه ساحل‌‌‌‌‌محور و دریامحور صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنایع پتروشیمی آب‌‌‌‌‌بر هستند و با شرایط اقلیمی داخل کشور سازگاری ندارند، بنابراین مجوزهایی که پیش از این داده‌شده بود مورد بازنگری قرارگرفتند.

وی با بیان اینکه عمده توسعه صنعت پتروشیمی با شرایط سواحل جنوبی کشور سازگار است، افزود: افزون‌‌‌‌‌ بر منابع غنی نفت و گاز در این مناطق، ظرفیت‌های صادراتی نیز برای تولید فراهم است و سرمایه‌‌‌‌‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این مناطق تمایل دارند. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مجوزهایی برای توسعه صنعت پتروشیمی در گذشته در منطقه قشم داده‌شده و لازمه آن این است که سازمان حفاظت محیط‌زیست نظر قطعی برای اجرای این طرح‌ها را اعلام کند، ادامه داد: چند طرح پتروشیمی در این منطقه تعریف شده‌است که منتظر اعلام سازمان محیط‌زیست هستیم و پس از آن باید پارک‌های پتروشیمیایی را برای ادامه زنجیره نیز ایجاد کنیم.

معرفی طرح‌های جدید

شاهمیرزایی به ظرفیت نصب‌‌‌‌‌شده ۹۰‌میلیون تنی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: براساس قولی که هلدینگ خلیج‌‌‌‌‌فارس داده‌است طرح‌های آرتاانرژی، آریامتانول، پارس‌گلایکول، الفین گچساران و به احتمال زیاد یادآوران خلیج‌فارس تا پایان امسال به بهره‌‌‌‌‌برداری خواهند رسید‌که ۴‌میلیون‌تن به ظرفیت این صنعت افزوده می‌شود.  وی درباره صحبت‌هایی مبنی‌بر صادرات گازی که به‌عنوان خوراک به متانول‌‌‌‌‌سازان اختصاص می‌‌‌‌‌یابد، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اظهارنظرهای کارشناسی استقبال می‌کند، اما در صورتی که طرحی مجوز اخذ‌کرده یا در حین اجراست یا به بهره‌‌‌‌‌برداری رسیده است، اگر خدشه‌‌‌‌‌ای در این سرمایه‌گذاری صورت گیرد، ضربه به تولید، اقتصاد، اشتغال و منابع کشور وارد می‌شود.

خط قرمز شرکت ملی صنایع پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: مجتمع‌‌‌‌‌های در حال اجرا یا تولیدی پتروشیمی خط قرمز شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند و باید مسیرشان را طی کنند و کارشناسان و متخصصان می‌توانند پیشنهادهای خود را در زمینه تکمیل زنجیره محصولاتی مانند متانول ارائه کنند. وی از افتتاح طرح‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: مصمم هستیم با کمک فعالان و سرمایه‌‌‌‌‌گذاران صنعت پتروشیمی به نقطه بلند بومی‌‌‌‌‌سازی صنعت پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش دست‌یابیم.

 مرتضی شاهمیرزایی پیش از این نیز در آیین گشایش دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، اظهار کرده بود: هم‌‌‌‌‌اکنون ۷۰ مجتمع پتروشیمی با مجموع ظرفیت سالانه ۹۰‌میلیون‌تن در کشور فعال هستند که با بهره‌‌‌‌‌برداری از طرح‌های جدید در دهه فجر و تاپایان سال، ۴‌میلیون ‌تن به این ظرفیت افزوده می‌شود.

ظرفیت دوبرابری تولید در افق برنامه هشتم

وی به برنامه‌‌‌‌‌ریزی برای افزایش بیش از دوبرابری ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه اشاره کرد و افزود: براساس این برنامه و با بازنگری انجام‌‌‌‌‌شده در طرح‌ها و مجوزهای داده‌شده این صنعت، زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تکمیل و همه محصولات موردنیاز صنایع دیگر نیز تولید خواهند شد تا از واردات محصولات زنجیره پتروشیمی جلوگیری شود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی، صنعتی بی‌‌‌‌‌انتهاست، گفت: همه سرمایه‌‌‌‌‌گذاران، فعالان، متخصصان، دانشمندان و دانشگاه‌‌‌‌‌های کشور را برای کمک به توسعه این صنعت دعوت می‌کنم.

شاهمیرزایی به روند کاهشی مصرف فرآورده‌های نفتی و گازی در دنیا اشاره کرد و ادامه داد: مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی فرآورده‌های نفتی و گازی را به محصولات با ارزشی که برای رفاه بشریت استفاده می‌شود، تبدیل خواهند کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: خودمان را متعهد می‌دانیم و آماده همکاری برای اجرای همه طرح‌ها و موافقت‌نامه‌‌‌‌‌های اصولی صادر‌‌‌‌‌شده منطبق بر مقررات در جزیره قشم هستیم و از همه سرمایه‌‌‌‌‌گذاران می‌‌‌‌‌خواهیم که به کمک ما برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بیایند تا از هر ظرفیتی برای تحقق آن بهره بگیریم.

لازم به ذکر است مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این نیز با تاکید بر ضرورت اعتماد به ظرفیت‌های موجود در داخل کشور برای تامین دانش فنی، کالاها و تجهیزات صنعت پتروشیمی اظهار کرده بود: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه دانش فنی و کاتالیست آماده تامین نیاز طرح‌های پتروشیمی است و خوشبختانه برای تامین دیگر نیازها شرکت‌های توانمندی وجود دارند. وی افزود: تکمیل زنجیره ارزش و کاهش خام‌‌‌‌‌فروشی به‌عنوان راهبرد مورد‌توجه ویژه دولت است و باید با هدف ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای تولید محصولات نهایی و متنوع پتروشیمی گام برداریم.

حمایت همه‌‌‌‌‌جانبه از طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌ای

مرتضی شاهمیرزایی در ادامه گفت: اراده و توانمندی فعالان صنعت پتروشیمی ایران سبب‌شده طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌ای با پشتکار و جدیت، نهایی و به فرآیند تولید برسند و به این منظور همه مدیریت‌‌‌‌‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه همکاری و حمایت از این طرح‌ها برای رفع مشکلات و چالش‌های احتمالی در مسیر بهره‌‌‌‌‌برداری کامل هستند. وی با بیان اینکه بعضی از محدودیت‌های ناشی از تحریم با تلاش‌‌‌‌‌ شرکت‌های ایرانی از بین رفته‌است، خطاب به مدیران و سرمایه‌‌‌‌‌گذاران طرح‌های پتروشیمی گفت: تلاش کنید از توانایی‌‌‌‌‌ها، دانش و ظرفیت‌های موجود شرکت‌های داخلی بیش از گذشته استفاده کنید.

وی افزود: اکنون بیش از ۸۰‌درصد کاتالیست‌‌‌‌‌های مورد‌استفاده در صنعت، بومی‌‌‌‌‌سازی شده‌است و در داخل کشور تولید می‌شود. نیاز به خارج از کشور در این زمینه کاهش یافته‌است و با اهتمام و تلاش شبانه‌‌‌‌‌روزی با هدف خودکفایی، می‌توان صنعت پتروشیمی ایران را از خارج از کشور بی‌‌‌‌‌نیاز کرد. گفتنی است شاهمیرزایی پیشتر در دی‌‌‌‌‌ماه و در تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی کشور اظهار کرد: همه باید در این زمینه همت کنند تا ایران با وجود داشتن ذخایر غنی نفت و گاز، به‌جایگاه واقعی و شایسته خود در صنایع پتروشیمی جهان دست‌یابد.  شاهمیرزایی به ابلاغ ۲۱ محصول راهبردی همسو با تکمیل زنجیره ارزش به هلدینگ‌‌‌‌‌های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هلدینگ‌‌‌‌‌ها باید به‌‌‌‌‌سرعت این طرح‌ها را در هیات‌مدیره‌‌‌‌‌ها تصویب و برای اجرا برنامه‌‌‌‌‌ریزی کنند.

معرفی سند جامع کاتالیست

وی همچنین به سند جامع کاتالیست صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: همه ظرفیت‌های کاتالیستی کشور برای حل مساله کاتالیست صنعت پتروشیمی و بومی‌‌‌‌‌سازی آن تا پایان دولت سیزدهم بسیج شده‌اند. توانمندان در حوزه دانش‌‌‌‌‌ فنی و کالا و تجهیزات هم می‌توانند از ظرفیت خود در توسعه صنعت استفاده کنند. شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه تا ۶ سال‌آینده باید در حوزه کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی خودکفا شویم، گفت: زمان زیادی نداریم؛ کشورهای همسایه ما یکی پس از دیگری برای عقب‌‌‌‌‌ماندگی‌‌‌‌‌های خود برنامه‌‌‌‌‌ریزی می‌کنند، بنابراین ما هم باید سریع در مسیر خودکفایی در صنعت پتروشیمی اقدام کنیم تا پس از خودکفایی بتوانیم در کشورهای دیگر مجتمع‌‌‌‌‌های فراسرزمینی را احداث کنیم. معاون وزیر نفت ادامه داد: امروز همه باید هم‌‌‌‌‌پیمان شویم؛ رشد تقاضا برای انرژی‌‌‌‌‌های فسیلی رو به کاهش است در صورتی‌که تقاضا برای محصولات پتروشیمی سالانه حدود ۵/ ۴ تا ۵‌درصد رشد را تجربه می‌کند.