صعود قیمت گاز طبیعی

هفته گذشته اولین هفته افزایشی معاملات آتی گاز هلند پس از ۵هفته متوالی رفتاری کاهشی بود؛ با ثبت صعود ۳درصدی، با این‌حال میزان ذخایر استراتژیک اروپا در حد اطمینان است و واردات گاز طبیعی مایع همچنان ادامه دارد، با این‌حال به‌‌‌‌‌‌‌سبب پیش‌بینی ورود هوای سرد به اروپا انتظار افزایش قیمت‌‌‌‌‌‌‌ در هفته آینده وجود دارد.  قیمت هر BBTu گاز در بازار جهانی با افزایش کمتر از ۱۰درصدی روزانه به ۸۴/ ۳دلار رسید؛ البته در اشل هفتگی گاز طبیعی رفتار کاهشی ۵درصدی داشته‌‌‌‌‌‌‌است. به گزارش یورواستیت، سال‌۲۰۱۹، سال‌پیش از شیوع کرونا، میزان مصرف اتحادیه اروپا و بریتانیا ۲۰۳/ ۵تراوات‌‌‌‌‌‌‌ساعت بوده‌‌‌‌‌‌‌است. 

زیرساخت‌های ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی اروپا توان اسمی ۱۲۹/ ۱تراوات‌‌‌‌‌‌‌ساعت را دارند که معادل ۲۱درصد از مصرف سالانه این اتحادیه است اما در عمل ظرفیت تامین ۱۰درصد از تقاضای بازار انرژی را داشته‌‌‌‌‌‌‌است.  اروپا، ذخایر دیگری به‌عنوان ذخایر فصلی گاز درنظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌است که در تابستان تکمیل می‌شوند تا توان پاسخ به اوج تقاضای زمستان را داشته‌‌‌‌‌‌‌باشند. استفاده از منابع ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی شده بسیار مقرون‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌صرفه‌‌‌‌‌‌‌تر از حفظ تولید اضافه در تمام طول است. به گزارش رویترز، موجودی ذخایر فصلی به میزانی است که پاسخگویی به صعود تقاضا در زمستان‌‌‌‌‌‌‌های سرد اروپا را بیمه کند، با این‌حال با این میزان ذخایر برای تامین همزمان ذخایر فصلی و استراتژیک کافی نیست. ذخیره‌‌‌‌‌‌‌ها هر سال‌در دو مرحله، تابستان و زمستان، موردبررسی قرار می‌گیرند.  مکانیزم ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی این دو منبع باتوجه به مصرف صورت می‌گیرد. اگر ذخایر گاز در تابستان به «میانگین بررسی» نزدیک نشود، قیمت‌‌‌‌‌‌‌ گاز افت می‌کند که با افزایش مصرف، منابع برای ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی گاز زمستان خالی شوند.  

اگر اروپا زمستان غیرمعمولی را پشت‌‌‌‌‌‌‌سر بگذارد و ذخایر در تابستان پایین‌تر از «میانگین بررسی» باشد، قیمت‌ها رشد می‌کنند که نتیجه آن کنترل مصرف برای بهبود روند ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی است. سیاست‌های گازی اتحادیه اروپا، قیمت‌های بالا و همچنین هوای‌گرم باعث شد که برخلاف انتظار ذخایر انرژی، تقاضای اروپا را پاسخ بدهد. اروپا و بریتانیا درحالی زمستان ۲۰۲۲تا۲۰۲۳ را به پایان بردند که ۵۴درصد از ذخایر را حفظ کرده‌‌‌‌‌‌‌بودند؛ بسیار بالاتر از متوسط ۱۲ساله که ۳۵درصد بود. اما این امر به مثابه ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی بیشتر منابع فصلی ۲۰۲۳ نیست. این شرایط به کاهش قیمت‌ها برای افزایش مصرف و ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی دوباره کمک خواهد کرد.

با این حال بازار رو به جلو حرکت می‌کند به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که معامله‌گران افت قیمتی بازار را صراحتا پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌‌بودند؛ بهای گاز به‌‌‌‌‌‌‌سبب کاهش میزان مصرف در فصل زمستان رقم خورد. درحالی گاز در معاملات آتی تحویل مارس (بیشتر از یک ماه دیگر) برای هر مگاوات‌‌‌‌‌‌‌ساعت ۶۵یورو معامله ‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌‌است که بهای این انرژی در ابتدای اکتبر به ازای هرمگاوات‌‌‌‌‌‌‌ساعت ۱۷۷یورو و در اوج مصرف ۳۸۸یورو بود. گاز مصرف‌‌‌‌‌‌‌نشده در ذخایر عملا قیمت‌ها را برای تابستان پیش‌‌‌‌‌‌‌رو پایین می‌‌‌‌‌‌‌آورد که البته به معنای عدم‌‌‌‌‌‌‌افزایش دوباره در زمستان نیست.