نوسان شدید بازار نفت به سبب چشم‌انداز رکودی

هر بشکه نفت شاخص برنت ۴۱/ ۷۹دلار در بازار جهانی معامله شد. باوجود رشد هفتگی متوسط ۵درصدی که بازار تجربه کرد، سقوط متوسط ۲درصدی این دو شاخص معیار بازار نفت، یعنی  برنت و WTI تحت تاثیر سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال رزرو آمریکا و بانک‌های مرکزی اروپایی رخ داد. یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی ای‌ان‌زد (ANZ) در یادداشتی بر تاثیر سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بر صنعت تاکید کرده و نوشته: «چشم‌انداز تهدیدهای بیشتر توسط سیاستمداران در سال آینده نیز بر سیاست‌های بازار و صنعت تاثیر گذاشته ‌است.» با وجود اینکه جنگ اوکراین و روسیه نسبت به روزهای ابتدایی آرام‌تر شده اما ناظران چشم‌انداز صلح را دور از نظر می‌بینند.

فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده قصد دارد در سال آینده «سیاست تقویت توان دلار» را دنبال کند. بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم روز پنجشنبه اعلام کردند سیاست‌های مبارزه با تورم را در سال آینده پیگیری خواهند کرد. پس از نشت خط لوله کی‌استون که روزانه نزدیک به ۸۰۰هزار بشکه نفت خام را از هاب آلبرتای کانادا و مرزهای شمالی ایالات متحده به سواحل خلیج مکزیک حمل می‌کند، عملا عرضه به آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته زیرا شرکت کانادایی تی‌سی انرژی هنوز جدول زمانبندی عرضه نفت از این خط لوله را اعلام نکرده ‌است. این در حالی است که اوپک قصد دارد سیاست کاهش تولید روزانه ۲میلیون‌بشکه‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه دهد.

البته معامله‌گران بازار به چین چشم دوخته‌اند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، خروج از شرایط قرنطینه‌ای و افزایش فعالیت‌های اقتصادی این کشور به عنوان دومین واردکننده نفت جهان، تقاضای نفت در سال آینده میلادی را ۷/ ۱میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. کمیته تحقیقاتی جی‌پی مورگان پیش‌بینی کرده ایالات متحده آمریکا در اولین سه‌ماهه ۲۰۲۳ شروع به پر کردن ذخایر استراتژیک می‌کند: «براساس پیش‌بینی ما، پر کردن ذخایر استراتژیک در سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۳، با خرید اولیه ۶۰میلیون‌بشکه‌ای آغاز خواهد شد.» اما بازار نفت همچنان درگیر نگرانی‌های خود است؛ از جمله روند کند بازیابی اقتصاد چین به دلیل بالا رفتن آمار شیوع و همچنان مازاد عرضه در بازار غربی کانال سوئز.