تولید گاز طبیعی در مرز  رکورد عكس:دنیای اقتصاد، مهتاب بیگی

بهره‌برداری از ۲ ردیف پالایشگاه‌های فاز ۱۴

مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بهره‌برداری از ردیف سوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: در مجموع در دولت سیزدهم تاکنون قراردادهای میادین یاران شمالی و جنوبی، بلال، سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی انجام شده است. محسن خجسته‌مهر در اولین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز گفت: ردیف سوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و ۵/ ۲میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری آن است. در پایان آذر، ردیف بعدی این پالایشگاه به بهره‌برداری خواهد رسید. معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه آیا نوع  فرآورده‌هایی که از روسیه وارد می‌شود و فرآورده‌ای که به این کشور تحویل داده ‌می‌شود، مشخص شده یا نه، گفت: قرارداد سواپ فرآورده را با برخی از کشورها منعقد کردیم. با توجه ‌به شرایط، سوآپ همنام و غیرهمنام در کشور انجام می‌شود. در زمستان امسال فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد. شناور اوشنیک در عسلویه مستقر شده است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه میدان نفتی سهراب با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلار در این هفته وارد فاز اجرایی خواهد شد، گفت: عملیات اجرایی لایه نفتی میدان پارس جنوبی تا دو هفته آینده آغاز خواهد شد. در مجموع در دولت سیزدهم تا کنون قرارداد‌های میادین یاران شمالی و جنوبی، بلال، سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی انجام شده است. به گفته معاون وزیر نفت ۲ ردیف از پالایشگاه‌های فاز ۱۴ نیز به بهره‌برداری رسیده‌ است: «با مصوبه هیات‌مدیره شرکت ملی نفت در هفته گذشته مرکز مدرن ازدیاد برداشت در اهواز عملیات اجرایی آن آغاز شد و در راستای تقویت و توسعه کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و گامی در جهت ارتقا‌بخشی بالادستی صنعت نفت است.»

خجسته‌مهر ارتباط صنعت با دانشگاه را به ۳ دوره تقسیم کرد و ادامه داد: دانشگاه‌ها باید کارهای مهمی را انجام دهند. اتفاقی که اکنون افتاده و نسل چهارم این ارتباط است. ۱۲۰۰میلیارد تومان و ۶۵میلیون یورو پروژه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی داریم که عمدتا میادین نفتی هستند. باید با حفظ این پروژه‌ها به سمت چاه محور برویم. باید چالش‌های بخش بالادستی را به مسائل فناورانه تبدیل کنیم و از ظرفیت‌های دانشگاه و زیست‌بوم نوآوری و فناوری استفاده کنیم. از مرحله شعار عبور کنیم و تعداد قابل‌توجهی از چاه‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کنیم.

او گفت: دوره تولید آسان نفت تمام شده و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و این وظیفه ماست این ذخیره نفت و گاز را با کمترین هزینه تولید کنیم. سالانه از ۱۵ نفر از دانشجویان رشته فوق‌لیسانس و دکتری حمایت مالی می‌شود. نازل‌ترین سطح همکاری صنعت نفت با دانشگاه به کارآموزی مربوط می‌شود. بنابراین باید دوره‌های کارآموزی را تقویت کنیم.

مشتری جدید برای نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه مذاکره با مشتریان جدید برای نفت ایران در جریان است، گفت: برای عبور امن از زمستان تولید حداکثری گاز در دستور کار است و تا دو هفته دیگر عملیات اجرایی لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می‌شود. معاون وزیر نفت افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات چندین ماهه گذشته مقرر شده ۷۰۰ حلقه چاه کم‌بازده به ارزش ۵۰۰میلیون یورو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه داده شود.

او با بیان اینکه هر شرکت دانش‌بنیان در ۳ سال می‌تواند ۵ حلقه چاه را به بازده برساند، گفت: ۴۰ شرکت متقاضی هستند که پایان مراحل ارزیابی سپری شده و قراردادهای متعدد منعقد خواهد شد. همچنین هر شرکت با شرکت‌های خدمات‌دهنده فنی چاه‌ها همکاری می‌کنند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات مالی در نظر گرفته است، گفت: از ظرفیت مالی و ضمانت صندوق پژوهش صنعت نفت می‌توانیم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. در شانزدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک با روسیه موضوع بر ۲ محور استوار بود.

خجسته‌مهر ادامه داد: ارائه و تشریح آخرین وضعیت ۷ میدان نفتی و آخرین وضعیت مطالعات زمین‌شناسی و مخزنی قرارداد ۴۰میلیارد‌دلاری با روسیه موردتوجه بود. تیم‌های مطالعاتی روسیه مستقر شدند و تیم راهبری برای آخرین مطالعات در اواخر نوامبر به تهران می‌آیند. خجسته‌مهر با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت برای میادین نفت و گاز بخشی از منابع داخلی است و بخشی در قالب قراردادهای آی‌پی‌سی و سرمایه‌گذاران خارجی و فاینانس داخلی است، گفت: طرحی که در آزادگان در حال انجام است شتاب حداکثری گرفته و ۲۰ حلقه چاه جدید به تولید آمد تا یک ماه آینده ۱۰ حلقه چاه جدید به مدار می‌آید.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان ثبت شده و به‌زودی کار مطالعات آغاز می‌شود، گفت: مقید به قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل هستیم. به‌طورکلی ظرفیت تولید بالای ۸/ ۳میلیون بشکه است و تا پایان امسال به ۴میلیون می‌رسد. وضعیت صادرات نسبت به ماه‌های گذشته بهتر است و مذاکرات فشرده با مشتریان قدیم و جدید وجود دارد؛ زیرا بازار نفت سیالی است و کسب‌وکار صادرات نفت دائمی و پیوسته است.

افزایش تولید گاز طبیعی

خجسته‌مهر با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردات گاز نداریم، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران حداکثر تولید گاز را در زمستان امسال خواهد داشت و اگر مصرف‌کنندگان مصرف بهینه داشته باشند و صرفه‌جویی کنند ان‌شاالله با مشکل مواجه نخواهیم شد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در زمستان امسال این شرکت حداکثر تولید گاز را خواهد داشت: «اکنون ظرفیت تولید گاز خام یک‌میلیارد مترمکعب است و کاهشی نداریم اما مصرف بالاتر می‌رود. در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت مناطق مرکزی تمام کوشش این است افزایش تولید گاز را داشته باشند. اکنون روی سوآپ فرآورده متمرکز هستیم و برنامه داریم که سوآپ گاز را نیز از طریق شرکت ملی گاز انجام دهیم.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که ظرفیت تولید گاز خام در کشور اکنون بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز است ادامه داد: ان‌شاالله این میزان نسبت به سال قبل کاهش نداشته باشد و باید توجه داشت میزان مصرف بالا می‌رود و ما میزان تولید را کاهش نمی‌دهیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: مناطق نفت‌خیز جنوب عمدتا از واحدهای گاز مایع یا NGL هستند و مناطق نفت مرکزی از میادین مستقل افزایش تولید خواهند داشت و ان‌شاالله مشکلی ایجاد نخواهد شد. معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کشتی اوشنیک، گفت: خوشبختانه این کشتی غول‌پیکر در منطقه عسلویه مستقر شده است. به گفته خجسته‌مهر در آزمون استخدامی پیش ‌روی وزارتخانه، حدود ۶هزار نفر جذب جدید وزارت نفت خواهد داشت که ۵۰درصد مربوط به شرکت ملی نفت ایران منحصر به رشته‌های نفت و مخزن نخواهد بود.