این مرکز صبح روز یکشنبه (۱۷ مردادماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران، در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت گشایش یافت.

فرخ علیخانی، معاون تولید شرکت ملی نفت ایران که راهبری اصلی ایجاد و راه‌اندازی این مرکز را به‌عهده داشته است، در جریان بازدید وزیر نفت، با اشاره به ماموریت شرکت ملی نفت طبق اساسنامه که تولید، توزیع داخلی و تجارت خارجی پنج سیال نفت، گاز، میعانات گازی، مایعات گازی و نفتاست، اعلام کرد: در مرکز مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران، تمامی اطلاعات مربوط به نقاط تولید نفت و گاز و کمیت و کیفیت آن و روند حرکت سیال از مبدا تا مقصد به طور کامل مشخص است و میزان تولید به صورت آنلاین در هر لحظه نمایش داده می‌شود.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران افزود: بر پایه اطلاعات این مرکز، سهم هر یک از استان‌ها، شهرها و حتی تاسیسات در تولید نفت و گاز مشخص است و این اطلاعات می‌تواند به شرکت ملی نفت ایران در تشخیص سهم هر یک از تاسیسات در فرآیند تولید نفت و گاز و در نتیجه تعیین اولویت‌های بازسازی و نوسازی نیز کمک کند.

علیخانی با اشاره به جایگاه شرکت ملی نفت ایران، راه‌اندازی چنین مرکزی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواند و ابراز امیدواری کرد با اضافه شدن اطلاعات بخش‌های پایین‌دستی، این مرکز در آینده نقش موثرتری در صنعت نفت ایفا کند. وی افزود: در بحث‌های سایبری و مرتبط با امنیت اطلاعات نیز ریسک‌های موجود شناسایی شده و اقدام‌های لازم برای رفع آن در دستور کار قرار گرفته است.