یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز که روز جمعه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) وارد تهران شده بود، صبح دیروز به دیدار بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران رفت. وی در این دیدار، آخرین تحولات و دستاوردهای مجمع کشورهای صادرکننده گاز را برای وزیر نفت تشریح کرد و زنگنه را در جریان برنامه‌های آتی این سازمان قرار داد. یوری سنتورین که یکم ژانویه ۲۰۱۸ کار خود را به‌عنوان دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف آغاز کرد برای نخستین‌بار است که به ایران سفر می‌کند. پیش از وی، محمد‌حسین عادلی به مدت چهارسال دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف بود. اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد که در دیدار با وزیر نفت، خواهان استمرار حمایت ایران از فعالیت‌های این سازمان شده است. یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد در دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی، از حمایت‌های شخص وزیر و وزارت نفت قدردانی کرده است.وی با اشاره به اهداف راهبردی و میان‌مدت جی‌یی‌سی‌اف، گفت: اکنون ما بیشترین تلاش‌مان را می‌کنیم که به این اولویت‌ها دست یابیم. دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف افزود: ما درباره مسائل مربوط به فناوری، بحث کردیم و همچنین درباره ایجاد مؤسسه پژوهش گاز که سال گذشته در چهارمین نشست جی‌یی‌سی‌اف در بولیوی در سطح وزارتی درباره آن تصمیم مقتضی اتخاذ شد، گفت‌وگو داشتیم.

سنتورین با اشاره به گفت‌وگوی خود با وزیر نفت درباره ارتباطات با شریکان جی‌یی‌سی‌اف در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز، گفت: امنیت عرضه و تقاضا درباره گاز و دیگر سوخت‌های فسیلی برای طرف‌های ذی‌نفع در بازار انرژی اهمیت زیادی دارد.وی همچنین اعلام کرد که جذب اعضای جدید برای جی‌یی‌سی‌اف اولویت اصلی نیست و این سازمان بیشتر بر همکاری میان کشورهای عضو این سازمان که بیشترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند، تمرکز دارد. با این همه، وی اعلام کرد این نهاد به تلاش برای جذب اعضای جدید ادامه می‌دهد و گفت: از سوی جی‌یی‌سی‌اف چند دعوتنامه برای کشورهای گوناگون از جمله کشورهای آفریقایی همچون آنگولا و کامرون و برخی کشورهای آسیایی نظیر ازبکستان و ترکمنستان فرستاده شده است تا به جی‌یی‌سی‌اف ملحق شوند و اکنون تا جایی که می‌دانم نامه‌های ما توسط دولت‌های کشورهای یاد شده در دست بررسی است.