در این جنگ انرژی روسیه شرایط بهتری دارد و اروپا مجبور به پرداخت نرخ گاز به چندبرابر حد معمول است؛ ارز خود را کم‌ارزش می‌کند و اقتصاد را در آستانه رکود قرار می‌دهد. اما اگر به فراتر از زمستان امسال نگاه کنیم روشن خواهد شد که لوله تفنگ تحریم‌ انرژی، به سمت خود مسکو بازخواهد گشت. با قطع تقریبا همه گاز ارسالی به اروپا، پوتین چاره‌ای جز «از دست دادن بازار و سوق مصرف‌کنندگان به منابع انرژی جدید» نخواهد داشت. در جنگ انرژی که خاورمیانه در دهه ۱۹۷۰ راه ‌انداخت و غرب را با بحران جدی روبه‌رو کرد تنها ذی‌نفع و برنده شوروی بود، زیرا کشورهای خاورمیانه روزانه ۶/ ۴میلیون بشکه کاهش تولید داشتند؛ درحالی‌که شوروی درحال افزایش تولید روزانه ۳/ ۴میلیون‌بشکه‌ای بود.

روش‌هایی که پوتین از آن استفاده می‌کند عملا سلطه انرژی روسیه را هدر می‌دهد. در کمبود درازمدت، مصرف‌کنندگان همیشه کالای جایگزین خود را پیدا می‌کنند، واقعیتی که دولت‌های هیدروکربنی وابسته به نفت همیشه آن را فراموش می‌کنند. مسکو نه تنها با رقیب‌ها و کارتل‌های بزرگ صادرکننده گاز از قطر به ایالات متحده روبه‌روست، بلکه با انرژی‌های جایگزین ارزان و مقرون‌به‌صرفه به چالش کشیده‌ خواهد شد؛ آن هم در‌حالی‌که با افتتاح پایانه‌های وارداتی جدید، جریان وارداتی گاز به اروپا بیشتر خواهد شد. پوتین نباید فراموش کند که در سال ۱۹۷۰ خاورمیانه هزینه استفاده از انرژی به عنوان سلاح را در تورم اوایل دهه ۱۹۸۰ پرداخت کرد و پس از آن با مبارزه‌ چندده‌ساله موفق به بازپس‌گیری سهم خود از بازار شد.

انرژی‌های جایگزین

سنگ‌آهن و زغال‌سنگ از سوخت‌هایی هستند که اروپا روی آن‌ها حساب باز کرده ‌است. با شیوع پاندمی و شرایط کرونایی چین و افت‌و‌خیزهای بخش ساخت‌وساز و مسکن چین، قیمت سنگ‌آهن در بازه منطقی قرار دارد؛ چراکه عملا ذخایر میلگرد و فولاد چین در حال افزایش است و به پایین‌ترین سطح خود در ۵ماه گذشته رسیده ‌است. اگر ذخیره فولاد را به عنوان عامل محرک بازار ساخت‌وساز کم شود، کوره‌های بلند فولادسازی دوباره روشن خواهند شد و مطمئنا روی نرخ سنگ‌آهن تاثیر خواهند گذاشت.  در این بین، مرکز مشترک هشدار طوفان ایالات متحده آمریکا مسیر طوفان روزهای آتی را در بنادر شرقی چین پیش‌بینی کرده‌ است و بزرگ‌ترین مرکز حمل‌ونقل کانتینری آسیا یعنی شانگهای و نینگبو درگیر شده است. به‌ نظر می‌رسد مسکو تنها قدم‌های پیش‌رو را می‌بیند و متوجه آسیبی که از دست دادن سهم بازار می‌تواند سر اقتصاد روسیه بیاورد نیست.

 

 منبع: بلومبرگ