روباتی که از جوانه تربچه ساخته شده است

انسان‌های آینده حتی می‌توانند این روبات‌های گیاهی را پس از اتمام کارشان بخورند. اتکای فزاینده بشریت به روبات‌ها ادامه خواهد داشت و این تقاضا برای روبات‌های پایدار را افزایش می‌دهد. روبات‌هایی که مصرف منابع را کاهش می‌دهند و می‌توانند به‌طور بی‌ضرری در طبیعت بدون باقی گذاشتن بقایای مکانیکی از بین بروند. گیاهان می‌توانند هر دوی این نیازها را برآورده کنند. علاوه بر این، از روبات‌ها انتظار می‌رود که وظایف مختلفی را در محیط‌های طبیعی انجام دهند، اما اگر در چنین مکان‌هایی شکست بخورند، مستقیما تبدیل به زباله شده و ممکن است باعث تخریب محیط‌زیست شوند. محققان معتقدند که دوستی با محیط‌زیست نیز یکی از ویژگی‌های مهم روبات‌ها است.

گیاهان ذاتا دوستدار محیط‌زیست هستند زیرا وقتی پژمرده می‌شوند به خاک بازمی‌گردند. از آنجا که گیاهان بسیار کند هستند، روبات‌های گیاهی می‌توانند بدون جلب‌توجه محیط اطراف، وظایف خود را انجام دهند. به این معنا که این حرکت مخفیانه است. به همین دلیل، یک گیاه می‌تواند با اشیای اطراف به‌طور ایمن و آرام تعامل کند. اگر گیاه مورد استفاده سبزی‌های خوراکی باشد، پس از اتمام کار می‌توان روبات را خورد. با در نظر گرفتن این مفهوم، محققان ایده روبات گیاهی خود را با توسعه یک روبات ساخته‌شده از جوانه تربچه آزمایش کردند. آنها سیستم را در محیطی مناسب برای این گیاهان آزمایش کردند و حرکات را با استفاده از عکاسی تایم‌لپس ثبت کردند.

آنها مشاهده کردند که روبات گیاهی با چرخش بدنه خود توانست ۱۴.۶ میلی‌متر با سرعت متوسط ‌۰.۸ میلی‌متر در ساعت حرکت کند. محققان بر این باورند که روبات‌های گیاهی به دلیل تنوع در اندازه و شکل گونه‌های گیاهی، مقیاس‌پذیر خواهند بود. آنها استدلال می‌کنند که درختان را می‌توان به عنوان روبات‌های کوهنوردی به کار گرفت، در حالی که گیاهان کوچک‌تر را می‌توان در ترکیباتی برای ایجاد سیستم‌های روباتیک بزرگ پرورش داد. از سیستم‌های روباتیک گیاهی در مقیاس بزرگ انتظار می‌رود که سازه‌هایی مانند پل‌ها بسازند و زمین‌های مقاوم در برابر بلایا را تشکیل دهند، به عنوان مثال، در برابر رانش زمین محافظت ایجاد کنند. همه اینها در آینده دور به وقوع می‌پیوندد. از این گذشته، هنوز روزهای اولیه برای روبات‌های گیاهی است.