رشد ۳۸ درصدی رقابت برای کار

هفته گذشته جاب‌‌ویژن گزارش وضعیت فصلی بازار کار تابستان ۱۴۰۳ را با تحلیل ۵ میلیون موقعیت شغلی و ۵۰میلیون درخواست شغلی منتشر کرد. نتایج این گزارش با بررسی سه مولفه اصلی بازار کار در فصل تابستان، شامل تعداد فرصت‌‌های شغلی، میانگین حقوق آگهی‌‌شده برای فرصت‌‌های شغلی و شدت رقابت کارجویان برای هر موقعیت شغلی به دست آمده است. یافته‌‌های این گزارش نشان می‌دهد که تعداد فرصت‌‌های شغلی در فصل تابستان ۱۴۰۳ در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش ۸ درصدی و نسبت به فصل گذشته کاهش ۱۱‌درصدی یافته است. همچنین میانگین حقوق‌‌ها در فصل تابستان ۱۴۰۳نسبت به تابستان سال گذشته رشد ۳۳ درصدی و نسبت به فصل گذشته ۶‌درصد رشد کرده است.

شدت رقابت کارجویان نیز در فصل تابستان ۱۴۰۳، نسبت به تابستان سال گذشته رشد ۳۸ درصدی و نسبت به فصل گذشته رشد یک درصدی داشته است . علاوه بر این، بررسی جاب‌‌ویژن درباره گروه‌‌های شغلی با بیشترین رشد فصلی موقعیت‌‌های شغلی نشان می‌دهد که به‌‌ترتیب علوم داده و هوش مصنوعی، خدمات و پشتیبانی مشتریان و مدیر محصول و مالک محصول بیشترین رشد برای موقعیت‌‌های شغلی را داشتند. در مقابل لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری، مالی و حسابداری و طراحی گرافیک و انیمیشن گروه‌‌های شغلی هستند که بیشترین کاهش فصلی در موقعیت‌‌های شغلی را داشتند. این گزارش گروه‌‌های شغلی با بیشترین و کمترین رشد فصلی حقوق را نیز بررسی کرده است که طبق آن، علوم داده و هوش مصنوعی، کارگر، مالی و حسابداری جزو دسته اول هستند. موقعیت‌‌های شغلی ترجمه، تولید محتوا و نویسندگی، مدیریت داخلی و لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری نیز در دسته دوم قرار دارند.

افت فرصت‌‌های شغلی در تهران

رقابت کارجویان نیز دیگر متغیر گزارش جاب‌‌ویژن برای بررسی وضعیت بازار کار در تابستان سال‌جاری است که بر اساس نتایج آن، گروه‌‌های شغلی علوم داده و هوش مصنوعی، ترجمه، تولید محتوا و نویسندگی و بازرگانی و تجارت بیشترین رشد در رقابت کارجویان را در اختیار دارند. بیشترین کاهش فصلی در این متغیر نیز برای شغل‌‌های مدیر محصول و مالک محصول، لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری و طراحی گرافیک و انیمیشن ثبت شده است.

در بخش دیگری از این گزارش وضعیت بازار کار از نظر فرصت‌‌های شغلی، میانگین حقوق آگهی‌‌شده برای فرصت‌‌های شغلی و شدت رقابت کارجویان نیز بررسی شده است که بر اساس نتایج آن، استان‌‌های البرز و تهران بیشترین کاهش فصلی فرصت‌‌های شغلی را ثبت کردند و قم و فارس نیز استان‌‌های با کمترین افت فصلی فرصت‌‌های شغلی اعلام شده‌اند. تهران و اصفهان نیز استان‌‌های با بیشترین رشد فصلی حقوق و آذربایجان شرقی و فارس نیز استان‌‌های با کمترین رشد فصلی حقوق هستند. علاوه بر این، در این گزارش، خراسان رضوی و فارس به‌‌ عنوان دو استان با بیشترین رشد فصلی رقابت کارجویان و البرز و آذربایجان شرقی نیز استان‌‌های با بیشترین کاهش فصلی رقابت کارجویان اعلام شده‌‌اند.