مهم‌ترین هدف رویداد نکست گسترش فعالیت‌‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌‌های پیشران است که در پیشرفت‌‌ها و نوآوری‌‌های امروز در حوزه‌‌های گوناگون و سیستم‌های مختلف پدیدار می‌‌شوند. سایر اهداف رویداد تکامل و هم‌‌گرایی فناوری‌‌های مجزای پیشین برای حل چالش‌‌های اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی است که به‌‌عنوان پل ارتباطی برای تبادل کارآمد محصولات و خدمات در قالب زنجیره تامین است. از دیگر اهداف این رویداد می‌توان به حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور، افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور، تشویق ورود صنایع و شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری به توسعه در جهت فناوری‌‌های نوظهور و هم‌‌افزایی، هم‌‌آفرینی و رقابت فن‌‌آفرینان کشور اشاره کرد.

فناوری‌‌های مواد و ساخت پیشرفته، فناوری‌‌های اپتیک، کوانتوم و میکروالکترونیک، زیست‌‌فناوری و پزشکی دقیق، تراشه‌‌های کاشتنی ارتباط مغز و کامپیوتر و میکروالکترونیک، سلامت و مهندسی ژنتیک از محورهای این جایزه است. به این ترتیب جایزه رتبه اول رویداد ۵۰ میلیارد ریال و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات، جایزه رتبه دوم رویداد ۳۰ میلیارد ریال و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات و جایزه رتبه سوم رویداد ۲۰ میلیارد ریال و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات است.

همچنین طرح‌‌های ارسالی در رویداد نکست، باید از سطح آمادگی فناوری حداکثر TRL۴، ایده‌‌های با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری‌‌های نوظهور و نوآورانه، وجود بازار برای محصول نهایی و مشخصات شرکت‌های مخاطب رویداد، وجود حداقل ۳ محصول با سطح آمادگی فناوری حداقل TRL۸ در سبد محصولات، فروش حداقل ۵ میلیارد تومان در سال منتهی به فراخوان و دارای ساختار سازمانی مدون و حداقل ۵ نفر نیرو در بخش تحقیق و توسعه برخوردار باشد. علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس next-prize.ir مراجعه کنند.