گزارش سال دیجی‏‌کالا؛ آینه‏‌ای از رفتار خرید آنلاین کاربران

استقبال از خرید و فروش کالای دست‌‌دوم

این گزارش نشان می‌دهد که در سال گذشته دیجی‌‌کالا ۵.۵ میلیون بازدید روزانه داشته و به طور متوسط ۵.۳ میلیون جست‌‌وجو در روز در دیجی‌‌کالا انجام شده است. بر این اساس، تنوع کالایی این فروشگاه بزرگ آنلاین در حال حاضر به بیش از ۵.۱۲میلیون می‌رسد که توسط بیش از ۴۱۸‌هزار کسب و کار عرضه می‌‌شوند. جالب آنجاست که بخش خرید و فروش کالای دست‌‌دوم در دیجی کالا که در سال ۱۴۰۲ به بخش‌‌های این فروشگاه اینترنتی اضافه شده، با استقبال خوبی از طرف کاربران مواجه شده است؛ به‌خصوص خرید و فروش موبایل دست‌‌دوم.

این در حالی است که دیجی‌‌کالا هم همسو با بازارهای مختلف جهان در چند سال اخیر کمپین تخفیفی بلک‌‌فرایدی برگزار می‌کند. اول آذر سال گذشته پربازدیدترین روز دیجی‌‌کالا بود. در این روز که همزمان با اولین روز حراج بلک فرایدی در دیجی‌‌کالا بوده، ۱۲۶۹۲۲۹۱ بازدید ثبت شد. چهار روز پربازدید دیجی‌‌کالا در بلک‌‌فرایدی بود و پنجمین روز پربازدید هم اول اسفند، همزمان با اولین روز آخرین حراج سال این پلتفرم بود. از طرفی، گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌‌کالا نشان می‌دهد که تعداد همکاران فروشنده این شرکت به طرز چشمگیری افزایش یافته است. طبق این گزارش، متوسط فروش فروشندگان همکار این پلتفرم با ۶۳‌درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۵۸۸ میلیون تومان بوده است. دیجی‌‌کالا در گزارش سال ۱۴۰۲ دو فصل جدید با موضوعات ویژه هم دارد که پیش از این و در گزارش‌‌های سالانه دیجی‌‌کالا به آنها پرداخته نشده بود. یکی از این فصل‌‌ها، فصل نسل Z است. در این فصل رفتار خرید نسل Z از دیجی‌‌کالا بررسی شده و به آمارهایی مانند گران‌‌ترین و ارزان‌‌ترین خریدهای آنها، کالاهایی که بیشتر جست‌‌وجو کرده‌‌اند، علاقه‌‌مندی‌‌هایشان، تفاوت آنها از نظر الگوی خرید با نسل‌‌های دیگر و… پرداخته شده است.

رشد کسب و کارهای محلی و کاهش قدرت خرید مردم

همچنین در این گزارش به فروشندگان بومی و محلی که در نقاط مختلف کشور اقدام به فروش محصولات‌‌شان در این پلتفرم می‌کنند، پرداخته شده است و بر این اساس، یکی از فروشندگان بومی و محلی در سال گذشته ۹ میلیارد تومان از طریق فعالیت در دیجی‌‌کالا فروش داشته و پرفروش‌‌ترین فروشنده بومی و محلی در سال ۱۴۰۲ لقب گرفته است. این در حالی است که بررسی آمارهای منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد که قدرت خرید نزدیک به چهار میلیون نفر با توجه به حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰‌درصد و حتی بیشتر کاهش پیدا کرده است. این کاهش قدرت خرید امکان خریدهای نقدی را به شدت کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی نیازهای اولیه شهروندان همچنان پابرجاست و خریدهای اعتباری و «بخر، بعدا پرداخت کن» یکی از بازوهای کمکی برای تحقق شرایط مطلوب‌‌تر است. از سوی دیگر افراد به جشنواره‌‌های خرید ویژه بیشتر ورود می‌کنند و انتخابشان بیش از هر چیز خریدهای با تخفیف بیشتر است.

در این شرایط ۴۶‌درصد از کالاهای دیجی‌‌کالا در سال ۱۴۰۲ تخفیف داشته‌‌اند و ۲۰‌هزار و ۱۸ کالا به عنوان پیشنهاد شگفت‌‌انگیز به کاربران معرفی شده‌‌اند. این آمار نشان می‌دهد که‌سازوکار تخفیف و ایده اقتصادی پیشنهاد شگفت‌‌انگیز چگونه توانسته کاربران این فروشگاه اینترنتی را کمک کند و در مقابل برای خود فروشگاه هم سودآور باشد. این پلتفرم همچنین با ارائه امکان خرید اقساطی و اعتباری (BNPL) باعث شده است تا ۱۸۲‌هزار و ۴۲۹ نفر بتوانند اقساطی خرید کنند. علاوه بر این، رشد ۵۶۶ درصدی وام‌‌هایی که برای خرید قسطی تامین شده، کمک به رشد قابل‌توجه قدرت خرید در جامعه بوده است.

تمرکززدایی از پایتخت

یکی دیگر از بخش‌‌هایی که به گزارش امسال دیجی‌‌کالا اضافه شده، فصل «دیجی‌‌کالا فقط تهران نیست» است. در این فصل به فعالیت سراسری دیجی‌‌کالا در ایران و افزایش سطح دسترسی کاربران در نقاط مختلف پرداخته شده است. بر اساس این آمار، ۱.۵میلیون مشتری دیجی‌‌کالا در شهرهایی غیر از تهران و ۴.۱۶ میلیون سفارش به شهرهای دیگر ارسال شده است. با توجه به اینکه دیجی‌‌کالا یکی از اصلی‌‌ترین پلتفرم‌‌های خرید آنلاین محسوب می‌شود، رفتار کاربران در این پلتفرم را می‌توان به عنوان نمونه آماری قابل استناد مورد بررسی قرار داد. پنج استان اول خرید آنلاین یعنی تهران، البرز، اصفهان، مازندران و خراسان رضوی، در گروه کلان‌شهرهایی قرار دارند که زندگی روزمره افراد پرترافیک و شلوغ است. صرف زمان برای حضور در فروشگاه‌‌ها و خرید حضوری هزینه‌‌بر است و از سویی دیگر گاهی شهروندان در ساعات پایانی روز امکان انجام خریدهای روزمره را دارند. پس می‌توان گفت خرید آنلاین یعنی یک هیچ به نفع زندگی.

حالا که چاره‌‌ای برای ترافیک و ساعات کاری پیدا نمی‌شود، با خرید آنلاین هم در وقت صرفه‌‌جویی می‌شود و هم در کاهش ترافیک و آلودگی؛ گواه این موضوع هم ساعت پرترافیک خرید از دیجی‌‌کالاست که در گزارش سالانه به آن اشاره شده است. به این ترتیب ساعت ۱۱ شب بر اساس اطلاعات موجود تحلیل شده در دیجی‌‌کالا، شلوغ‌‌ترین ساعتی است که افراد اقدام به ثبت خرید آنلاین کرده‌‌اند. در چنین وضعیتی به نظر می‌‌سد ساکنان شهرها و مناطقی که زمان فراغت بیشتری دارند، انتخابشان خرید حضوری است.

در کنار آمار و ارقام ارائه شده در گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌‌کالا، افراد موثر و شاخصی در حوزه‌‌های فناوری اطلاعات، سیاست، جامعه‌‌شناسی، اقتصاد و… در بخش‌‌های مختلف نظرات خود را در قالب یادداشتی کوتاه درباره آمار و ارقام و همچنین تحلیل‌‌های مطرح شده در این گزارش اعلام کرده‌‌اند. همچنین دیجی‌‌کالا در فصل‌‌های دیگر گزارش سالانه خود به مواردی مانند مسوولیت اجتماعی، کالاها و برندها، زنجیره تامین و توزیع و دیگر مسائل مهم مربوط به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور پرداخته است.