الکامپ بیست‌وهفتم افتتاح شد

 وزیر ارتباطات به عنوان نماینده دولت نیز همان گزارش‌ها و آمارهای تکراری اخیر درباره توسعه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم را مطرح کرد و مسوولان سازمان نصر نیز به عنوان برگزارکننده این نمایشگاه و نماینده بخش خصوصی صحبتی نکردند. البته وزیر ارتباطات در صحبت‌های خود با خبرنگاران ضمن انکار مجدد محدودیت‌های اینترنتی، ادعای عجیبی درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی داشت و اعلام کرد که توسعه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم به اندازه ۳۰سال قبل بوده است.

سکوت بخش خصوصی و حرف‌های تکراری دولتی‌ها

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی‌(الکامپ) با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نصر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد. کمترین توقع از افتتاح بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه اقتصاد دیجیتال کشور این بود که مراسم افتتاحیه در سالن و با سخنرانی مقامات دولتی و خصوصی برگزار شود، اما وزیر ارتباطات در این دوره نیز ‌مانند دوره قبل سخنرانی نکرد؛ با این تفاوت که در دوره بیست و ششم قطعی برق مانع شد، اما به نظر می‌رسد عدم سخنرانی زارع‌پور در این دوره، انتخابی خودخواسته باشد.

وزیر ارتباطات، افتتاح الکامپ بیست‌وهفتم را به بریدن روبان قرمز و بازدید از سالن‌های مختلف این نمایشگاه محدود کرد و در این حین نیز با برخی خبرنگاران گفت‌وگو کرد که همان گزارش‌های تکراری درباره توسعه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم بود. در حالی که فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال انتقادات جدی نسبت به زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ دارند و آن را عامل جدی در کاهش تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌دانند، وزیر ارتباطات در ابتدای صحبت‌های خود مطرح کرد که باید از برگزاری الکامپ یک روز بعد از انتخابات تقدیر و تشکر کرد. او با بیان این مطلب می‌گوید: «هم به لحاظ کمی تعداد غرفه‌ها بیشتر شده و هم به لحاظ کیفی کارهای خوبی در این دوره انجام شده است.» این در حالی است که بیست و هفتمین دوره این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی با کاهش قابل توجه و مشهودی در تعداد شرکت‌های حاضر و بازدیدکنندگان مواجه شده است.

ادعایی عجیب

عیسی زارع‌پور در اظهارات افتتاحیه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور نیز با مرور مباحث گذشته، در صحبت‌های خود با خبرنگاران ضمن انکار مجدد محدودیت‌ها، ادعای عجیبی درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی داشت و گفت: «توسعه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم به اندازه ۳۰ سال قبل بوده است.» وزیر ارتباطات درباره دستاوردهای دولت سیزدهم در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی گفت: «در ابتدای دولت متاسفانه زیرساخت‌های ارتباطی به‌طور متناسب توسعه پیدا نکرده بودند، اما دولت سیزدهم زیرساخت‌ها را به اندازه ۳۰ سال قبل توسعه داد. به عنوان مثال بررسی‌ها از وضعیت شبکه انتقال کشور نشان می‌دهد که این شاخص اکنون ۶۴ ترابیت بر ثانیه است و این یعنی در سه دهه، ۳۱ ترابیت بر ثانیه به آن اضافه شده و آی‌پی کشور نیز از ۲۸ به عدد ۵۶ رسیده است.»

زارع‌پور در ادامه صحبت‌های خود باز هم محدودیت‌های اینترنت را انکار کرد و در این خصوص گفت: «بحث اینکه در زیرساخت‌ها محدودیتی ایجاد شود یا خیر، خارج از اراده وزارت ارتباطات است، اما به عنوان وزیر ارتباطات می‌گویم کارهای بزرگی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها انجام شده است. همچنین در راستای توسعه فیبر نوری قریب به ۴۰ درصد کشور تحت پوشش این شبکه قرار گرفتند. در اینترنت نسل پنجم نیز امروز سایت نسل ۵.۵ را می‌بینیم. در دوره گذشته نسل ۵ هم مثل همین ۵.۵ نمایشی بود و استفاده نداشت، اما الان در بسیاری از مناطق تهران تحت پوشش نسل پنجم است و بیش از دو هزار سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم، در ابتدای دولت تعداد این سایت‌ها ۱۰ عدد بود.»

وزیر ارتباطات در شرایطی دسترسی به نسل پنجم اینترنت در دوره قبلی را نمایشی می‌داند که یکی از انتقادات جدی کارشناسان این است که بر اساس آمارها همچنان اینترنت ۴G و اینترنت همراه رتبه اول را در دسترسی کاربران به اینترنت دارند و هنوز فیبر نوری به‌صورت رایج در دسترس عموم قرار ندارد که دلیل آن به هزینه‌های بالا، انحصار مجوز و نرخ پایین اتصال آن برمی‌گردد.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادعا کرد که دولت هوشمند فقط در دولت سیزدهم محقق شده و افزود که ادعای مسوولان دولت دوازدهم درباره تحویل ۷۰ درصدی دولت هوشمند نیز باید بررسی شود.

زارع‌پور در این رابطه مطرح کرد: «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ در این دولت راه افتاد و در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه و قریب به ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند ارائه می‌شود. کارهای خوبی در گذشته انجام شده بود، اما آنچه امروز ما به عنوان دولت هوشمند می‌شناسیم، همه در این دولت اتفاق افتاده است.»

 این در حالی است که حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در تیرماه ۱۴۰۰ بیان کرده بود: «تحقق دولت الکترونیک در هشت سال گذشته از ۲۰ درصد به حدود ۷۰ درصد رسیده است و در هشت سال گذشته تحقق این هدف ۵۰ درصد پیشرفت داشته و بنا به گزارش‌ها یک میلیارد خدمت در بستر دولت الکترونیک ارائه شده است.»